Tekniset kysymykset > Lämmönjako

Maalämpö ja patterit

<< < (3/3)

IPA:

--- Lainaus ---Uudisrakennusta olen suunnittelemassa ja vankka on edelleen mielipide, että lattialämmitystä en parketin alle laita.
--- Lainaus päättyy ---

Oikein asennettu ja hyvälaatuinen parketti ei ole milleskään lattialämmityksestä - Olen nähnyt useita. Ongelmiakin olen nähnyt, kun mm. eristämättömissä käyttövedenkiertoputkissa virtaa 60 asteinen vesi (öljy-talo), niin parketti on rakoillut ko. kohdata. Samoin suurempi ongelma patterilämmitystalossa on se, että kierrätät putkistossasi kuumempaa vettä ja putkien kohdalla parkettisi voi kuivua yms...

Puu on elävä tuote ja sen ympärillä varsinkin asunnossa, lämpötilat ja kosteus muuttuvat. Mitä tasaisempi on lämpötila KOKO lattia-alalla, sen tasaisempi on kosteus ja tasaisemmin puu elää.

Uudisrakennuksissa usein parketin kupruilu/halkeilu halutaan sysätä lattialämmityksen syyksi (yleensä parketin asentajan toimesta ::) ), kun todellinen syyllinen useimmiten on rakenteissa oleva kosteus ja malttamaton rakennuttaja itse.

Minullekin piti tulla uudisrakennukseen olkkariin ihan "oikea" parketti, kalanruoto_kuvioineen ja lakkoineen, mutta asiantuntevat asennusmiehet olivat sitä mieltä, että uudisrakennuksen pitää antaa kuivua mieluummin 5 vuotta ja sitten vasta ajatella sellaisen parketin asentamista. Ratkaisumme oli "väliaikainen" tammilaminaatti ja asennamme kunnon parketin myöhemmin.

evt752:

--- Lainaus ---Uudisrakennusta olen suunnittelemassa ja vankka on edelleen mielipide, että lattialämmitystä en parketin alle laita.
--- Lainaus päättyy ---
Minä olen melko vakuuttunut siitä, että lattialämmityksen päälle, betonilattiatalossa, kannattaa laittaa raakasti kivilattia, joka paikkaan. Näin ainakin vesikiertoisessa lämmityksessä. Lämpö siirtyy tehokkaasti huonetilaan. Lämmityskulut pienenevät ja maailma pelastuu.

Meillä on makuuhuoneissa parketti, muualla kivilattiaa. Parketti tuntuu _paljon_ mukavammalta jalan alla. En muista millä logiikalla tuli valittua makuuhuoneisiin parketti, mutta tosiasia on, että siellä ei paljoa kävellä, vaan nimensä mukaan nukutaan tai vietetään muuta sänkyelämää. Jokatapauksessa sänky poistaa paljon lattiapinta-alaa käytöstä. Laatta ei ole juurikaan kalliimpaa kuin parketti. Olisi voinut laittaa aivan hyvin laatan myös makuuhuoneisiin. Käyttömukavuuden kannalta parketti olisi parempi tiloissa, joissa kävellään ja seistään (keittiö, olohuone, eteinen), mutta siellä parketti kuluu nopeammin.

Kivilattia ei vaan tunnu mukavalta jalan alla ja siksipä meillä on melko paljon mattoja. Jos olisi parkettia, matot voisi jättää pois.

tak:

--- Lainaus ---Minä olen melko vakuuttunut siitä, että lattialämmityksen päälle, betonilattiatalossa, kannattaa laittaa raakasti kivilattia, joka paikkaan. Näin ainakin vesikiertoisessa lämmityksessä. Lämpö siirtyy tehokkaasti huonetilaan. Lämmityskulut pienenevät ja maailma pelastuu.

Meillä on makuuhuoneissa parketti, muualla kivilattiaa. Parketti tuntuu _paljon_ mukavammalta jalan alla. En muista millä logiikalla tuli valittua makuuhuoneisiin parketti, mutta tosiasia on, että siellä ei paljoa kävellä, vaan nimensä mukaan nukutaan tai vietetään muuta sänkyelämää. Jokatapauksessa sänky poistaa paljon lattiapinta-alaa käytöstä. Laatta ei ole juurikaan kalliimpaa kuin parketti. Olisi voinut laittaa aivan hyvin laatan myös makuuhuoneisiin. Käyttömukavuuden kannalta parketti olisi parempi tiloissa, joissa kävellään ja seistään (keittiö, olohuone, eteinen), mutta siellä parketti kuluu nopeammin.

Kivilattia ei vaan tunnu mukavalta jalan alla ja siksipä meillä on melko paljon mattoja. Jos olisi parkettia, matot voisi jättää pois.
--- Lainaus päättyy ---

Laitoin makuuhuoneisiin laminaatit ja muualle laattaa lattiaan. Käyttömukavuuden kannalta ainakin meillä tuo laattalattia on miellyttävämpi paljaallekkin jalalle. Helteisenä kesäpäivänä laattalattia tuntuu vähän viileämältä kuin  laminaatti.
Kun kyllästyn laminaattiin tai se kuluu tms. vaihdan tilalle laattaa myös makuuhuoneisiin.

Alvis:

--- Lainaus ---Alvista ilmeisesti pelottaa parketin lämmön- ja sitä kautta kuivuudenkesto.
--- Lainaus päättyy ---

Aivan oikein ... vanhasta mielikuvasta ei meinaa päästä eroon.

Olen tässä näitä lattalämmityskauppiaita vaivannut viimeaikoin ja eikähän sitä pidä vanhat opetukset alkaa unohtamaan ja asennuttaa vain vesiputket joka paikkaan. Projekti pitää nimittäin saada tältäkin osin eteenpäin.

Vallu:
Me laitoimme makkareihin lautaparketit solumuovisen kopinanestomuovin (Tuplex) päälle.

Yleiset tilat kuten ruokahuone sekä olohuone on sitä ns. oikeaa parkettia eli suoraan alustaansa liimattua mosaiikkia. Hierretyn betonin päälle Kiillon FibreFlex kuitutasoite ja sen päälle suoraan kalikkaparketti liimaamalla.

Muissa tiloissa on laattalattiat sekä hiekalla jatkettu 2mm paksu epoksi autotallissa.

Yhdessäkään em lattiapinnoista ei ole esiintynyt lattialämmiyksen takia mitään ongelmaa. Ei edes vaikka lämmityskaudella suhteellinen kosteuskin on joskus päässyt tippumaan alle 20% jonka jälkeen tosin on kostuttajia alettu käyttämään makkareissa.

Jalalla arvioiden lautaparketti on surkein. Se on melko kylmän tuntuinen kokoajan vaikka betoni alla olisikin lämmin.

Mosaiikkiparketti ja laattalattiat ovat molemmat mukavan tuntuisia jalalle. Ehkä laatta on vielä asteen lämpimämpi mutta se on muuten se on vähän turhan kova esim. lasten touhuihin.

Autotallissa ei paljoa ilman tossuja tule käveltyä mutta se on kuitenkin kädellä arvioiden lämpöisen tuntuinen.

Eli oman (lyhyehkön) asumiskokemukseni valossa lattialämmitys toimii ainakin näiden pinnotteiden kanssa oikein hienosti.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta