Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tyhjiöputkikeräimistä  (Luettu 9353 kertaa)

Poissa Matti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 36
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Tyhjiöputkikeräimistä
« : 23.02.09 - klo:21:47 »
Moro
Tietääkös kukaan semmosta, että onko kaikki kiinasta Suomeen tuotavat keräimet (heat pipe) samasta tehtaasta vai lie niissä jotain eroja?
Oon tutkinu joitakin esitteitä ja nettisivuja ja kovin ovat saman näköisiä. Aurinkokauppa.fi esimerkiksi ilmoittaa hinnat suoraan sivullaan, mutta erään toisen firman tarjous kiinalaisista keräimistä oli n 35% kalliimpi.
Putkien määrähän sen hinnan ratkaisee ja kai ne maahantuojat voi tilata niitä keräimiä eri putkimäärillä sieltä kiinan (pikku?)pojilta?
Minun tapauksessa tosin putket taitaa jäädä vielä tilaamatta ihan vaan rahan takia, eli ei ole varaa käydä säästämään. Halut kyllä olis kovat. Olen siis kysynyt tarjouksia noin 10 neliön keräimistä ja hinnat kiinalaisista 2200-3600 €uroa. Sveitsiläiset melkein tonnin kalliimpia. Kait niitä vois Ameriikastakin tilata?
Tulisipa kesäajalle melko kallista lämmintä vettä!

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: Tyhjiöputkikeräimistä
« Vastaus #1 : 23.02.09 - klo:23:01 »
Ei kai ne kaikki samasta paikasta tule, 350 firmaa tuo linkki listaa olevan kiinassa "solar collector" alalla, 2400 tuotetta...siinä hiukan vertailtavaa ;)
http://www.made-in-china.com/products-search/find-china-products/1b0nolimit/solar_collector-1.html
Ja on niissä eroja: on heijastimet tai ei yms muuta pientä...testituloksissa kumminkin eroja.

Kyllä se auringon hyödyntäminen on kallista nykyhinnoilla kun vielä energiakin laskemaan päin, fortum -11%.

Ameriikka siä tai olla vaan öky vempaimia, mahtaakohan ne osata noita hommia ollenkaan...ne opettelee nyt vasta kuinka ajetaan alas energiaa kuluttavat automallit  :)  Tämä on vaan semmonen mutu juttu.

Sveitsi laitteista on jäänyt pintaraapaisulla aika myönteinen kuva, kyllähän niistäkin varmaan suurin osa tulee kiinasta mutta kai se speksaus ja valvonta on "kotona".

10m2 on jo aika laitos...tarvitsee jo isoa varaajaa.

Poissa Matti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 36
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Tyhjiöputkikeräimistä
« Vastaus #2 : 24.02.09 - klo:16:20 »
500 litrainen on varaaja. 10 neliöö on parikin firmaa tarjonnu, et sais maaliskuulta alkaen aurinkoo säiliöön. Heinäkuullehan riittäis varmaan pari-kolme putkea.

Poissa jounikj

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Tyhjiöputkikeräimistä
« Vastaus #3 : 24.05.11 - klo:11:07 »
juu ei tule samasta tehtaasta ei

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 054
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Tyhjiöputkikeräimistä
« Vastaus #4 : 25.05.11 - klo:15:46 »
Lainaus
Moro
Tietääkös kukaan semmosta, että onko kaikki kiinasta Suomeen tuotavat keräimet (heat pipe) samasta tehtaasta vai lie niissä jotain eroja?
Oon tutkinu joitakin esitteitä ja nettisivuja ja kovin ovat saman näköisiä. Aurinkokauppa.fi esimerkiksi ilmoittaa hinnat suoraan sivullaan, mutta erään toisen firman tarjous kiinalaisista keräimistä oli n 35% kalliimpi.
Putkien määrähän sen hinnan ratkaisee ja kai ne maahantuojat voi tilata niitä keräimiä eri putkimäärillä sieltä kiinan (pikku?)pojilta?
Minun tapauksessa tosin putket taitaa jäädä vielä tilaamatta ihan vaan rahan takia, eli ei ole varaa käydä säästämään. Halut kyllä olis kovat. Olen siis kysynyt tarjouksia noin 10 neliön keräimistä ja hinnat kiinalaisista 2200-3600 €uroa. Sveitsiläiset melkein tonnin kalliimpia. Kait niitä vois Ameriikastakin tilata?
Tulisipa kesäajalle melko kallista lämmintä vettä!

Itse hankintaa miettineenä (heat pipe vs. tasokeräin) tulin siihen tulokseen että tasokeräimellä saa paremman teho/€ suhteen kuin putkikeräimillä.

Putkikeräimessä hyötypinta-ala jää pieneksi, mutta toisaalta se ottaa ehkäpä paremmin sivusta tulevaa säteilyä. Putkikeräimiä on 58 ja 47mm ja 58mm toimivat mainosten mukaan paremmin kylmässä.

Kannattaa kuitenkin palata maan pinnalle heti kun joku rupeaa puhumaan marras-joulu-tammi ja helmikuun tuotoista. Sitä ei vaan käytännössä ole ja sekin vähän mitä on, niin sen osuus lämmitystarpeesta on olematon. Putkikeräinten ongelma on kuulemma huurtuminen talvella. Eli vaikka aurinko paistaa niin mitään ei siirry koska putkien pinnat ovat huurteessa/kuurassa.

Putkikeräinten "tuottaa vaikka ei aurinko paistaisikaan" on myös mielestäni markkinointihypeä. Ainakaan itse en sellaista ole seurannoista havainnut. Olikohan tässä 60 putkea Turussa: http://www.pellettipekat.com/tikka/sun.html

  
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg