Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: legionellakuumennus  (Luettu 10281 kertaa)

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
legionellakuumennus
« : 28.10.12 - klo:19:19 »
Tulipa mentyä pumpun luokse sattumalta kun näytössä oli kaksi salamaa ja numero 2 sekä käyttöveden tekoa kuvaava vesihana. Kompressori ei ollut käynnissä. Lokista kävi ilmi, että kuumennus oli alkanut maalämmöllä ja vastukset tulleet jossain vaiheessa lisäksi. Pressostaatti oli sammuttanut kompressorin 22 min käynnin jälkeen, jolloin menovesi oli 69 astetta. Sitten jatkettiin pelkillä vastuksilla vielä 12 minuuttia. Lopussa menovesi 67C ja säiliön huippuarvo 62C.

Oletan että kyseessä oli leg. kuumennus?


Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: legionellakuumennus
« Vastaus #1 : 28.10.12 - klo:20:15 »
Jep... kompura ei tuossa muuten joudu yhtään sen enemmän koville kuin normi käyttövesijaksossakaan. Vastuspaketti on nimittäin lauhduttimen jälkeen. Eli lauhduttimella kuumennut vesi nostetaan vastuksen avulla vielä korkeammalle. Eli siis vaikka kompura laitettiin seis vasta 69C kohilla, ei sen painetaso kuitenkaan ollut sen korkeampi kuin normi käyttövesijakson lopulla. Sama presso siis katkaisemassa.

Itse olen säätänyt legionellajakson tapahtuvan 29 päivän välein. Ei ole kukaan ainakaan vielä kuollut. Sen verran kuumaksi nämä vetää veden ihan normaalistikin, että aika tiukoilla on legioonalaiset ihan päivittäinkin kun käyttövettä tehdään.

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: legionellakuumennus
« Vastaus #2 : 28.10.12 - klo:20:15 »
Lainaus
Tulipa mentyä pumpun luokse sattumalta kun näytössä oli kaksi salamaa ja numero 2 sekä käyttöveden tekoa kuvaava vesihana. Kompressori ei ollut käynnissä. Lokista kävi ilmi, että kuumennus oli alkanut maalämmöllä ja vastukset tulleet jossain vaiheessa lisäksi. Pressostaatti oli sammuttanut kompressorin 22 min käynnin jälkeen, jolloin menovesi oli 69 astetta. Sitten jatkettiin pelkillä vastuksilla vielä 12 minuuttia. Lopussa menovesi 67C ja säiliön huippuarvo 62C.

Oletan että kyseessä oli leg. kuumennus?


Sepä se. Täällä on ollut vähän erilaisia mielipiteitä legionellakuumennuksesta, toisten mukaan se tapahtuu pelkästään vastuksilla, mutta minusta ensin mennään kompuralla normaaliin 58 asteeseen (kompura käy, salamankuva näytössä) ja sen jälkeen jatketaan vastuksen kakkosteholla (6 kW).

Vaihdoin viikko sitten asetuksista legionellakuumennuksen taajuudeksi 28 d ja kuumennuksen kestoajan kohdasta auto kohtaan 1 h. Tällä asetuksella 6 kW vastus lämmitti ensin tavoitelämpötilaan ja sitten 3 kW vastusta ajoittain käyttämällä pidettiin lämpötila tunnin ajan korkealla.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: legionellakuumennus
« Vastaus #3 : 28.10.12 - klo:20:24 »
Lainaus
Vaihdoin viikko sitten asetuksista legionellakuumennuksen taajuudeksi 28 d ja kuumennuksen kestoajan kohdasta auto kohtaan 1 h. Tällä asetuksella 6 kW vastus lämmitti ensin tavoitelämpötilaan ja sitten 3 kW vastusta ajoittain käyttämällä pidettiin lämpötila tunnin ajan korkealla.

Tuossa muuten kannattaa pitää mielessä se, että jos nyt sitten joku osuu vaikka suihkuun tuon yhden tunnin kohalla niin voi sitten palaa jonkin verran sähköä kun masiina pitää lämmöt korkealla sähkövastuksin.

Mulla ei muuten jostain syystä kuumennellut ollenkaan kun pidensin taajuudeksi 29 päivää ja annoin keston olla nollilla. Sitten kerran kokeilin tuota 1h asetusta, totesin, että vähemmälläkin pärjää ja kokeilin, että auttaisko jos nostais pyyntiä ja se tepsi. Eli nyt mulla lämmitetään 29 päivän välein pykälää korkeammalle kuin normilegioonalaiskuumennuksella, mutta ei pidetä lämpöä yllä.

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: legionellakuumennus
« Vastaus #4 : 28.10.12 - klo:20:35 »
Lainaus

Tuossa muuten kannattaa pitää mielessä se, että jos nyt sitten joku osuu vaikka suihkuun tuon yhden tunnin kohalla niin voi sitten palaa jonkin verran sähköä kun masiina pitää lämmöt korkealla sähkövastuksin.

Mulla ei muuten jostain syystä kuumennellut ollenkaan kun pidensin taajuudeksi 29 päivää ja annoin keston olla nollilla. Sitten kerran kokeilin tuota 1h asetusta, totesin, että vähemmälläkin pärjää ja kokeilin, että auttaisko jos nostais pyyntiä ja se tepsi. Eli nyt mulla lämmitetään 29 päivän välein pykälää korkeammalle kuin normilegioonalaiskuumennuksella, mutta ei pidetä lämpöä yllä.

No joo, onhan tuo teoriassa mahdollista. Nuo asetukset vaan oli suosituksena jossain sam68:n vastauksessa ja ajattelin kokeilla. Koko homma kesti 77 min ja mittariin tuli 5,6 kWh lisää.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: legionellakuumennus
« Vastaus #5 : 28.10.12 - klo:20:49 »
Tässä vielä legioonalaisentappo ThermIQ:n silmin:



Eli kuten näkyy, ainakin mulla pamahtaa 9kW vastus (3+6) päälle parin minuutin päästä startista ja niillä jauhetaan koko lopun jakson ajan, kunnes pöntön lämmöt nousee 60C asti. Tulee vaan mieleen, että uudemmissa pumpuissa voi toimia eri tavalla kun menivät pressojakin karsimaan. Mulla siis kahdella käyttöpressolla varustettu malli.

Nuo esillä olevat lukemat ovat siis ajanhetkeltä, juuri ennen kompuran katkaisua.

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: legionellakuumennus
« Vastaus #6 : 28.10.12 - klo:21:02 »
Minulla taitaa olla tuo 9 kW estettynä vaikka kai nuo 63A paukut sen sallisi  ;)

En myöskään tiedä mikä on uusi pumppu ja mikä on vanha, oman asennus täyttää vuoden 11.11.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Re: legionellakuumennus
« Vastaus #7 : 28.10.12 - klo:21:23 »
Lainaus
Minulla taitaa olla tuo 9 kW estettynä vaikka kai nuo 63A paukut sen sallisi  ;)

En myöskään tiedä mikä on uusi pumppu ja mikä on vanha, oman asennus täyttää vuoden 11.11.

Mulla kanssa estettynä 9kW ja hyvä niin (25A päätapit). Uudemmissa on vain kaksi pressoa kuumakaasuputkessa. "Vanhassa" kolme, joista yhteen ei tule sähköjohtoa (on vaihtoehtoinen kytkentä pysäytyspressoksi). Näkyvät alhaalla oikealla kompuran vieressä.

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Re: legionellakuumennus
« Vastaus #8 : 28.10.12 - klo:21:26 »
Lainaus
Jep... kompura ei tuossa muuten joudu yhtään sen enemmän koville kuin normi käyttövesijaksossakaan. Vastuspaketti on nimittäin lauhduttimen jälkeen. Eli lauhduttimella kuumennut vesi nostetaan vastuksen avulla vielä korkeammalle. Eli siis vaikka kompura laitettiin seis vasta 69C kohilla, ei sen painetaso kuitenkaan ollut sen korkeampi kuin normi käyttövesijakson lopulla. Sama presso siis katkaisemassa.

Itse olen säätänyt legionellajakson tapahtuvan 29 päivän välein. Ei ole kukaan ainakaan vielä kuollut. Sen verran kuumaksi nämä vetää veden ihan normaalistikin, että aika tiukoilla on legioonalaiset ihan päivittäinkin kun käyttövettä tehdään.


Noin sen myös itse ajattelin. Mulla on kuumennusväli 21d ja 7kk:ssa tullut 1 käyttötunti vastuksille. Aika pian vaihtuu ilm. 2:een.

Poissa saimaanranta

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 272
  • Thermia 8kw, 155m kaivo,145 neliötä lattialämmitys
Re: legionellakuumennus
« Vastaus #9 : 28.10.12 - klo:21:27 »
Xargo kirjoitti
Tuossa muuten kannattaa pitää mielessä se, että jos nyt sitten joku osuu vaikka suihkuun tuon yhden tunnin kohalla niin voi sitten palaa jonkin verran sähköä kun masiina pitää lämmöt korkealla sähkövastuksin
.

On muuten sattunut ja vielä sauna iltana. Kyllä paahtoi pitkään legionellaa. Kompura paukutti ensin ja tietenkin oli 6 kw rajoitus vastus ajossa. Laitoin viisastuneena 9kw asetukset vastuksille ja huippukuumennukselle 58c rajaksi, 28d välein.

Poissa Pansse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 34
  • Maalämpöfoorumi
Vs: legionellakuumennus
« Vastaus #10 : 02.11.14 - klo:23:50 »
Ajoin tänään pitkästä aikaa legionellakuumennuksen. Ihmettelin sitä, että pelkällä vastuksella jauhoi toista tuntia 66 asteeseen asti, vaikka yläarvoksi oli määritelty 60 astetta. Miksi näin?

Räppäsin siinä vaiheessa virrat pois, mutta seuraava normaali lämmitysjakso päättyi sitten korkeapainehälyyn (ensimmäinen minulla). Tavallisesti on vastukset pois käytöstä, eli pelkällä pumpulla mennään. Taidan jättää huippukuumennuksen jatkossa kokonaan väliin.
Danfoss DHP-H 12 kW + Jäspi GTV 270, lämpökaivo 250m (229m).

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: legionellakuumennus
« Vastaus #11 : 03.11.14 - klo:06:25 »
Ajoin tänään pitkästä aikaa legionellakuumennuksen. Ihmettelin sitä, että pelkällä vastuksella jauhoi toista tuntia 66 asteeseen asti, vaikka yläarvoksi oli määritelty 60 astetta. Miksi näin?

Räppäsin siinä vaiheessa virrat pois, mutta seuraava normaali lämmitysjakso päättyi sitten korkeapainehälyyn (ensimmäinen minulla). Tavallisesti on vastukset pois käytöstä, eli pelkällä pumpulla mennään. Taidan jättää huippukuumennuksen jatkossa kokonaan väliin.

Meilläkin näytti eilen ajastin päättäneen että nyt on legionellatalkoiden aika ja juuri kun piti saunaan mennä. Siellä valikoisa on myös ns. pitoaika, jonka asetuksen verran käyttövesivaraajaa pidetään vastuksella kuumana. Ellen väärin muista niin minimiarvo valikossa on 1H. Meillä taisi olla varaajan lämpö 72 astetta parhaimmillaan kun 3 kW sekä 6 kW vastukset vuorotellen sitä lämpöä pitivät yllä.

Mutta eipä tuosta 4 viikon välein tapahtuvasta kuumennuksesta nyt paljoa koidu kustannuksia. Meidän pumpun 3 v synttärit ovat ensi viikolla ja vastustunteja on kertynyt 25 + 23 eli vähän yli 200 kWh sisältäen myös tammi-helmikuun kovat pakkaset kun kompura ei yksinään jaksanut. Saunapäivinä 10 kW kiuas saattaa olla 3 h yhtä soittoa päällä eli vie varmaan saman kuin puolen vuoden legionellakuumennukset.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73