Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?  (Luettu 65450 kertaa)

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« : 20.06.10 - klo:18:08 »
Tuli hankittua ko.värkki paikallisesta rautakaupasta ja nyt se pitäisi saada kiinni. Hieman tuntuu asennushinnat >2000,- kovilta, ainakaan käyttöohjeen perusteella asennus ei pitäisi olla rakettitiedettä. Paljonko ko. hommassa pitäisi keskimäärin mennä aikaa? Tarkoitus on laittaa myös maaviileäkierto, Enervent LTR-6 190 eco EDE-CG laitteelle, joka tulee lämpimälle ullakolle.

Onko kukaan laittattanut ko. värkkiä kiinni ns. normiputkimiehellä ja hoitanut sitten ilmaukset yms. itse? Millaisen suodatuksen uppopumppu vaatii?
« Viimeksi muokattu: 20.06.10 - klo:19:04 kirjoittanut jpnurro »
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa oh2pt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • V13/203, 230m(akt.) Lepsämä City
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #1 : 22.06.10 - klo:01:20 »
Hyvä kysymys ja aivan samaa olen itse pohtinut.. Toivottavasti kysymyksesi saa aikaan keskustelua/vastaksia.  
Lämpöässä V13/203, 230m/140mm aktiivisyvyinen ja tulviva :) kaivo, 220m2  750 m3 Siporex-talo patteri(2/3)/lattia(1/3) -lämmityksellä.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #2 : 22.06.10 - klo:08:51 »
Ette ole yksin ongelmanne kanssa ja suosittelen että nämä asiat mietittäis ennen hankintaa eikä jälkeen. Meillä on ainakin sovittu, ettei muihin pumppuihin kosketa kuin hätätapauksessa. Uskon tämän olevan aika yleinen kanta alalla eli kannattaa kysyä muualta kuin mlp-firmoista sitä apua.
Tuo asennus ei ole ammattitaitoiselle putkimiehelle mikään ongelma. Ihan selkeä juttu ymmärtää kytkentäkuvista ja varmaan se parissa päivässä sinne asentuu kun ensin haalaatte sen yli 400kg kaapin paikoilleen. Siinä kannattaa pitää talkoot ja laittaa se paikoilleen ennen putkimiehen saapumista jos vaan mahdollista.

Maaviileä on hankalampi asia toteuttaa ja jos kaivatte vaikka foorumilta ohjeet miten se tulee toteuttaa niin varmaan se kaveri sen sitten tekee.
Porakaivopiirin ilmaamiseen ei tarvita ulkoista kierrätyspumppua. Maapiiriin se pitää olla.
Vuoden päästä kaikilla pumppujen asentajilla tulee olla kylmäasentajan pätevyys ja silloin on varmasti aika hankala löytää asentajaa rautakauppa-ostoille..
Onnea projektiin!
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Raid

  • Vieras
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #3 : 22.06.10 - klo:09:43 »
Kannattaa ottaa valmistajalta  selvää miten on takuiden kanssa jos asentaa itse eikä heidän valttuuttama asentaja. Joissakin lapuissa lukee että esim IVT:n 5 vuoden takuu on vain, jos laitteen on asentanut IVT:n valtuuttama asentaja.  Ettei tule yllätyksiä kun alkaa ongelmia ilmaantumaan. Itselleni ei olisi tullut mielenkään asentaa itse MLP:tä vaikka väliilä vaimo haukkuu Pelle Pelottmaksi. Pari kertaa joutui meilläkin asentajat käymään jälkeen päin vaikka olivat asentaneet useita ennen meikäläisen MLP-asennusta.  Onneksi otin "avaimet käteen"- periaattella. ei tarvinnu murehtia että pysykö tupa lämpimänä.  ;)

http://www.senera.fi/IVT_Maalampopumput#2

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #4 : 22.06.10 - klo:11:49 »
Osa MLP-myyntifirmoista näyttää käyttävän erittäin päteviä yhden miehen asennusliikkeitä, joilla kaikki pätevyydet. Ja poraus toisesta erittäin pätevästä poraus-firmasta. Jos vain tietäisi ne etukäteen (jos kohde Espoon suunnilla, voin laittaa privana yhetystiedot..)

Pieni erohinta ("asennushinnat >2000,-" DIY-ja-tod-kahdesti) = vapauta vakuutusyhtiö vastuusta vahingon sattuessa?

Mutta jokainen tavallaan.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #5 : 22.06.10 - klo:17:59 »
Tuo on yhdenlainen "kartelli" tuo että laitellaan vain omia niinkuin suurin osa alalla toimijoista tekee, ei tule kärhämää "oman" merkin valmistajaan päin ja suojellaan omaa reviiriä. Samaten se 5v takuu, tehdastakuu lienee yleisesti 1-2vuotta ja silloin ne suurimmaksi osaksi hajoo jos on hajotakseen, takuun laajennusaikainen riski on aikasen pieni toimittajalle.
Noita MLP asennushommia pidetään vielä suomessa hiukan tähtitieteenä vaikka ei se sitä ole...

Toisaalta jokaisella on kotivakuutus joka kanssa kattaa näitä asioita jos jotain hajoo.
Minä en halunnut maksaa toimittajaehdokkaille monen donan "takuu/vakuutus maksua" (siis liikaa) vaan kaikki luitamyöden keräilyperiaatteella mitä ei itse voinut/pystynyt tekemään. Nyt tulee 2v täyteen kohtpuoleen ja kaikki on pelittänyt ok...ja jos hajoo thedastakuun jälkeen mennään moikkaamaan vakuutuslaitoksen tätejä....

justus01

  • Vieras
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #6 : 23.06.10 - klo:10:30 »
Millä tuota kylmäasentajan pätevyys vaatimusta on oikein perusteltu?
Tuntuu omituiselta vaatimukselta, koska MLP asennus ei kuitenkaan vaadi mitään kylmäaineasennuksia.

Vika-/ongelmatilanteissa tuosta kylmäainepuolen ymmärryksestä voi olla apua, mutta mihin sitä tarvitsee asennuksen yhteydessä?

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #7 : 23.06.10 - klo:20:20 »
Lainaus
Millä tuota kylmäasentajan pätevyys vaatimusta on oikein perusteltu?
Tuntuu omituiselta vaatimukselta, koska MLP asennus ei kuitenkaan vaadi mitään kylmäaineasennuksia.

Vika-/ongelmatilanteissa tuosta kylmäainepuolen ymmärryksestä voi olla apua, mutta mihin sitä tarvitsee asennuksen yhteydessä?
Juontaa ilp puolelta, mutta tärkein ajatus on että kuka asentaa se myös huoltaa. Asiakkaan etua siinä haetaan.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 054
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #8 : 23.06.10 - klo:20:38 »
Lainaus
T

Onko kukaan laittattanut ko. värkkiä kiinni ns. normiputkimiehellä ja hoitanut sitten ilmaukset yms. itse? Millaisen suodatuksen uppopumppu vaatii?

Meillä laittoi wanhan mallin V-mallin putkimies kiinni (eka LÄ). Nykyisessä V-mallissa piirit on integroitu laitteen sisään, jolloin asennuksen pitäisi sujuaa vielä helpommin. Jos V10.5:ssa on se 400W liuospumppu niin tuskin tarvitsette mitään uppopumppuja. Ainakaan me ei tarvittu. Mutasihdin putsaat sitten ennen talvea.

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #9 : 30.06.10 - klo:22:14 »
LÄ:n käyttöohjeen perusteella takuusta mainitaan, että väärä asennus ei mene takuun piikkiin - ei siis tarvitse olla 'valtuutettu asentaja'

K-ohjeessa on asennus aika hyvin kuvattu ja kun varaajaa myöten kaikki on yhdessä kaapissa, niin LÄ:n tuotteistus on onnistunut aika hyvin.  

Luonnollisesti kaikki vinkit olisi tervetulleita.

Silloin kun pumppua olin hankkimassa en useista pyynnöistä useilta kokonaistoimittajilta saanut minkäänlaista tarjousta LÄ:stä, mutta laite tuntui sopimmalle.

LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa maasta

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #10 : 14.07.10 - klo:02:55 »
Moi
LÄ9 tuli laitettua 09 keväällä. Kustannusarviossa en kuitenkaan varautunut riittävästi asennuskustannuksiin. Prujut sanoi että takuu 2v. normiputkarilla ja 5v. LÄssän valtuuttamalla asentajalla. Kysyin paikalliselta jälleenmyyjältä sekä itse lässältä oman alueen valtuuttamia kavereita, sain vain yhden firman nimen jolla oli valmiiksi lasketut hinnat eri asteisille asennuksille. 1900€ kun vanhat romut on poistettu ja uusi paikoillaan ja maaputket sekä lämpöputket ja käyttövesiputket tuotu tekniseen tilaan, siis jäljellä pelkkä kytkentä-1900€..ja arvatkaa oliko suurin homma kuitenkin heivata 4m2 yösähkö varaaja kellarista ja kaivaa+puhkoa maaputket tekniseen tilaan? Siihen pisteeseen kun olin päässyt niin samaan syssyyn kytkin koko paketin, pikkasen funtsailua ja tarvike luettelon tekoa ja teeseitse perinnettä eli perus putkityökälut ennestään tuttuja. Sähkäri kävi ja sain sitten siinä vaiheessa toisenkin LÄssän valtuuttaman asentajan yhteystiedot. Hänellä oli kunnon ilmauspumppu, kävi ilmaamassa ja kattomassa  laitteiston ja takuupaprut, kustannus kohtuullinen.
Yksi peruste että valitsin ko. pumpun oli se että asennus oli selkeän oloinen. Oikeastaan ainoa lisä oli kalvopaisunta-astian hankinta.

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #11 : 13.10.10 - klo:21:35 »
No niin, nyt on 10.5/203 tulilla. Normiputkari veti putket jakotukeille ja kalvopaisunta-astian. Sähkäri kävi vetämässä piuhat.

Tee-Se-Itse osuudeksi sitten jäi näyttää kavereille k-ohjeesta oikeat sivut, kertoa huomioitavat asiat, maa- ja lattiapiirienilmaus ja käyttöönotto.

Keruupiirinputket kastelukannulla lientä täyteen (2+1, vesi+etanoli92%=30 litraa), putket kiinni koneeseen. Ilmausputkien kytkeminen, 400W uppopumppu sankoon ja tunti käyttöä, vaikka kirkastui aika pian.

Käyttövesipiiriin vedet, lämmityspiireihin vedet ja pannuun vesi. Pannun täyttäminen oli ensin vähän hidasta, mutta ilmausventtiilin poistaminen nopeutti hommaa.

Varmistus, että kompuran kytkimen punainen painike on alhaalla. Pääkytkin päälle (laitoin myös vastukset päälle), paikat lämpenemään.
Lisäksi vielä maapiirin kiertopumpulla vähän aikaa, jolloin piti pariin otteeseen lisätä paisuntasäiliöön (päässä ole venttiili lähtee käsin pois) lientä.

Lattiapiirien ilmaus (jakotukit kellarissa):
-Syöttöventtiilistä vettä lämmityspiireihin ja paine kalvopaisunta-astian mittarista 1bariin
-Hanallisen (ylemmän) jakotukin pään liittimeen poistoletkun pätkä kiinni ja tukin päästä ilmausruuvia parikierrosta auki.
-Jakotukkiparin molemmat pääsulut auki ja hanallisesta tukista 1. lämmityspiirin hana auki. Samaten avataan vastaavaa 'termarin tulppaa', jolloin vesi lähteen kiertämään ko. putkessa.

Kalvopaisunta-astian mittarin laskiessa päästetään reilusti  kerrallaan vettä järjestelmään. Vaikutti että ilma lähti paremmin liikkeelle 'purskeina'. Kun poistoletkun liittimen tienoilta ei enää kuulunut ilman pörinää, jakotukin 1.piirin hanakiinni ja ko. termarin tulppa kiinni. Sama sitten muille piireille ja tukeille.

Sitten avasin lämmityspiirien kaikki ventiilit ja kytkin kieropumpun johdot - sai jo hieman lämmintä lattioihin ja jätin yöksi muhimaan.

Aamulla sitten ihmettelin maapiirin pihinää, kun kiertopumpun käynnisti&pysäytti. Paisuntasäiliön alapään liitos vuoti, kevyt kiristys. Jännitys tiivistyy hilittömien varotusten saattelemana, että kompura voi hajota.

Kompuran mustakytkin pohjaan kiertopumput käynnistyvät - voiko kompura olla niin hiljainen, että peittyy muiden äänten alle - tuskinpa.

Uusi yritys päävirrat poikki, kompuran mustakytkin pohjassa, virrat päälle. Ei tule 'Kompura hälytystä', mutta sama lopputulos - olisiko käynnitymisessä viivettä, tai maapiirissä vielä ilmaa. Jätin härvelin vähäksi aikaa päälle. :-X

Kun kolmaskaan kerta ei totta sanonut, soitto LÄ:n helppariin. Kuten tavallista vastaus tulee heti ja empimättä: Ovatko vaiheet oikein? -Pitäisi olla sähkäri oli tarkastanut. Palaako vaihevahdissa kaksi valoa, kytkin rivistössä ylimpänä? -Ei palanut, kuin yksi vihreä, pitäisi palaa kaksi valoa - siispä vaiheet ristissä.

Päätaulusta lämpöpumpulta virrat pois, kytkentäpaneelin suojus pois, vaihdetaan syöttöjohdon L1 ja  L2 karvat kytkentärimalta keskenään. Kannet kiinni, virrat päälle ja ...
Kompura hörähtää käyntiin  :D
paluuputken metalliosia vetää jäihin, joten taitaa peräti toimiakin  ;D

Nyt vielä pitäisi sisäistää mitä vaikutuksia milläkin säädöillä on ja missä järjestyksessä niitä kannattaisi lähteä ruuvailemaan ??
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #12 : 28.09.11 - klo:17:09 »
Nyt rupeaa talon remontti olemaan siinä mallissa, että kaikki tilat ovat käytössä ja ilmanvaihtokin kuosissa.

Takuukorjaustakin tarvittiin vaihevahdin sanottua työehtosopimuksensa irti. Samalla asentaja muotoili koteloa siten, ettei laite rämähdä käynnistyessään. Kun ei tiennyt millaista ääntä härvelin pitäisi pitää, eikä asennusohjeissa ole vääntelyohjeita :D, niin ilman asentajan käyntiä asuintiloihin kuuluva ääni olisi jäänyt korjaamatta.

Vaikea tietysti sanoa tuliko kokonaisuus halvemmaksi rautakauppa-porari-putkari-sähkäri menetelmällä, koska putkari ja sähkäri tekivät paljon muutakin. Mm. maaviileänasennus, jakotukkien asennus, jne. olisivat kuitenkin olleet ns. lisätöitä tarvikkeineen. Ainakaan urakkatarjouksiin leivottua riskilisää ei ole tarvinnut maksaa, kun hommat on tehty tuntityönä.

Pumppuhan tulee sen verran valmiina pakettina, että lisäosiksi tarvitaan kuumanveden säätölaiteryhmä ja lämmityspuolelle painepallo, sekä liitosputket ja sähköjohdot.

Asennusohjeet ovat sillä tasolla, että 1. kertaa lämpöpumppua asentamassa olleiden ei juurikaan tarvinnut mietiskellä. Ainoa on sähköpuolen vaihevahti, josta ei ohjeissa (vieläkään) ole mainintaa. Pitäisi huomata/tajuta/tietää, että yhdessä kytkinpaneelissa olevassa purkissa pitäisi palaa kaksi pientä valoa, yhden vihreän sijaan. Onneksi valmistajan tukipuhelin vastaa hyvin.

Liitän tähänOumanTrend-kuvan, jotta gurut voisivat antaa vinkkejä tuunaamiseksi (talossa on Nereuksen lämmitysputket kaikissa laittioissa, joten 203-versio ei lienee olisi ollut aivan välttämätön)
« Viimeksi muokattu: 28.09.11 - klo:17:10 kirjoittanut jpnurro »
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #13 : 28.09.11 - klo:21:16 »
Lainaus
antaa vinkkejä tuunaamiseksi
Tuunattavaa näyttäisi olevan.
Jotta voisi tuunata, niin pitäisi tietää pumpun nykyiset asetusarvot.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #14 : 28.09.11 - klo:23:36 »
Lainaus
Lainaus
antaa vinkkejä tuunaamiseksi
Tuunattavaa näyttäisi olevan.
Jotta voisi tuunata, niin pitäisi tietää pumpun nykyiset asetusarvot.

ATS
Tässäpä näitä L1/ L2:
Minimiraja 15/ 15
Maksimiraja 45/ 45
Syyskuivaus 1/ 2
Vent.kesäsulk 20/-
VaraajaYläMin 52/ 52
VaraajaAlaMin 35/ 35
SähkövYläEro 10/ 10
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #15 : 29.09.11 - klo:13:15 »
Lainaus
Tässäpä näitä L1/ L2:
Minimiraja 15/ 15
Maksimiraja 45/ 45
Syyskuivaus 1/ 2
Vent.kesäsulk 20/-
VaraajaYläMin 52/ 52
VaraajaAlaMin 35/ 35
SähkövYläEro 10/ 10

Lisäksi vielä pitäisi tietää:
- Ylä ero
- Ala ero
- Käyrä
- Latauspumpun tehoasetus I, II tai III. Pumppu on ylempi pumppu "konehuoneen" vasemmalla puolella olevan peltipaneelin takana.
- Tulistussäätäjän tyyppi. Tulistussäätäjä on latauspumpun alla olevassa putkessa oleva venttiili. Venttiili on joko pieni käsikahvallinen palloventtiili tai Y-mallinen putkenosa.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #16 : 29.09.11 - klo:20:02 »
L1: -20=37, 0=33, +20=20
L2: -20=37, 0=32, +20=23 (kosteat tilan kellarissa)

VaraajaYläMin 52
VaraajaYläEro 6
SähköYläero 10
VaraajaAlaMin 35
VaraajaAlaEro 6

Alakotelo:
Ylempi pumppu 3, vas.puolella näyttäisi olevan hanarasian tapainen venttiili, lähes suorassa

Y-haara tulpattu

Alempi pumppu 3, vas.puolella palloventtili auki

Palloventtiili ja letkuhaara hanalla


« Viimeksi muokattu: 29.09.11 - klo:20:04 kirjoittanut jpnurro »
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #17 : 30.09.11 - klo:18:15 »

Trendistä havaitaan, että
- pumppu käynnistyy lämpötilasta Ala min = 35C
- Pysähtyy Ylämin + yläero/2 (52+6/2=55C)
- Lisäksi ylävaraajan lämpötilassa (M9) on outo kuoppa n. varttitunti käynnistyksen jälkeen.

Eli pumppu käynnistyy alaosan ohjaamana ja pysähtyy yläosan ohjaamana lisäksi ylävaraajan lämpötila käyttäytyy oudosti.

Tavoitteet:
- Varaajien lämpötilatasoja tulee laskea -> parempi COP
- Pumppu tulee saada käymään pääsääntöisesti alaosan ohjaamana.
- Ylävaraajan lämpötilakäyttäytyminen normaaliksi.

Lämpötilatasojen laskemiseksi
- Alamin 35C -> 30C
- Ala ero 6C -> 6C (entisellään)
- Yämin 52C -> 46C
- Ylä ero 6C -> 4C


Ylävaraajan lämpötilakäyttäytyminen
- Tuo kuoppa yläosan lämpötilassa johtuu todennäköisesti siitä, että tulistimen kautta on liian suuri virtaus, minkä johdosta tulistimelta ylävaraajaan menee liian kylmää vettä.
 Lämpötilan pitää olla pari minuuttia käynnistymisen jälkeen vähintään muutama aste yläosan pysäytysrajaa korkeampi.
 Jos yläosaan syötetään pysäytysrajaa kylmempää vettä, niin tällöinhän ei pysäytysrajaa voi saavuttaa ennenkuin alaosakin on lämmennyt yläosan pysäytysrajaan niin kuin sinulla nyt tapahtuu.

Tämä voi taas johtua siitä että:
- Tulistussäätäjä ( Y-mallinen komponentti toiseksi ylimmässä putkessa) on säädetty liiaksi auki.
- Tulistuspumppu on asennossa 3

- Säädä tulistuspumpun (alempi pumppu) tehoasetus 3 -> 1.

Ellei nämä toimenpiteet auta, niin sitten pitää säätää tulistussäätäjää.

Mikäli lämmin vesi ei riitä, niin nosta yläminimiä aste pari kerrallaan ylöspäin.

Laitahan trendiä näkyville, kun olet tehnyt muutokset.

ATS



L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #18 : 01.10.11 - klo:10:06 »
Tässäpä tämä, yo. säätöjen jälkeen

ei nyt suostu tuo kuva ilmestymään
http://aijaa.com/v.php?i=008678788708.gif

Lämmöt tietty tippui, joten hyötysuhde on lienee parantunut. Tois'aalta alkuperäiseen verrattuna käyntisykli tihentynyt tuplaksi
« Viimeksi muokattu: 01.10.11 - klo:10:09 kirjoittanut jpnurro »
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #19 : 01.10.11 - klo:19:05 »
Lainaus
Tois'aalta alkuperäiseen verrattuna käyntisykli tihentynyt tuplaksi
Tietenkin käyntisyklit ovat lyhentyneet, koska nyt lämmitetään varaajaa yhdellä käyntikerralla 14C aiemman 20C sijaan.

Alkuperäinen ongelma ei ole kuitenkaan poistunut.
Edelleen pumppu käynnistyy alaosan ohjaamana ja pysähtyy yläosan ohjaamana.
Kun pitäisi sekä käynnistyä että pysähtyä alaosan ohjaamana.

Ylävaraajan lämpötila romahtaa edelleen n. varttitunnin käynnin jälkeen yläosan pysäytysrajan alapuolelle. Tämä on ongelma mikä pitää korjata.

Vaihdoithan tulistuspumpun (alempi pumppu) tehoasetuksen 3 -> 1  ???
Seuraavaksi tulee tarkastaa tulistussäätäjän asento. Toiseksi ylemmässä putkessa oleva Y:n mallinen putkivaruste.

Tästä laitteesta minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta saamieni tietojen perusteella toiminta on seuraavallainen.
Vapaan haaran päässä olevan tulpan alla on kuusiokoloavaimella käännettävä säätöruuvi.
Säätöruuvin perusasetus on n. 1 kierros auki.

- Avaa tulppa, ei pitäisi tulla vettä. Mutta avaa kuitenkin varovaisesti, jos säätöruuvin tiiviste ei pitäisikään.
- Käännä säätöruuvi kiinni ja laske samalla paljonko se oli auki. Tämä siksi, että voit tarvittaessa paluttaa säädön alkuperäiseksi.
- Avaa säätöruuvia 1,5 kierrosta aukipäin.
- Seuraa trendistä hävisikö ylävaraajan lämpötilakuoppa. Tilannetta pitää seurata muutama käyntikerta.

Säätöä helpottaisi huomattavasti, jos voisit mitata putken (toiseksi ylin) lämpötilan.
Kiinnitä tavallisen digitaalisen lämpömittarin ulkoanturi tiukkaan putken pinnalle esim. nippusiteellä ja tämän jälkeen lämpöeristä anturin kohta huolellisesti.

Tulistinputken lämpötilan pitää nousta parissa minuutissa pumpun käynnistymisen jälkeen 4 -5 C yläosan pysäytysrajan yläpuolelle.
Nykyisillä asetusarvoilla yli 52C.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa tikma

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #20 : 01.10.11 - klo:22:26 »
Tuo ylävaraajan lämmpön notkahdus varttitunti startin jälkeen johtuu siitä, että alavaraajan pumppu sekoittaa varaajien välisen veden. Häipyy sillä, että pienentää alavaraajan pumpun ykköselle (ja kuristaa palloventtiilillä aavistuksen, jos ei pelkkä pumpun nopeuden pienennys riitä).
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #21 : 02.10.11 - klo:09:35 »
Lainaus
Tuo ylävaraajan lämmpön notkahdus varttitunti startin jälkeen johtuu siitä, että alavaraajan pumppu sekoittaa varaajien välisen veden. Häipyy sillä, että pienentää alavaraajan pumpun ykköselle (ja kuristaa palloventtiilillä aavistuksen, jos ei pelkkä pumpun nopeuden pienennys riitä)
Totta tämäkin.
Mutta vaikutus ei ole enää näin suuri yläosan lämpötila-anturin korkeudella.

Latauspumpun (ylempi pumppu) säätöä ei kannata tehdä perstuntumallla, vaan säädön pitää perustua mittauksiin.
- Asenna lämpötilamittaukset ylimpään ja alimpaan putkeen.
- Säädä virtausta muuttamalla latauspumpun tehoasetusta.
- Lämpötilaero näiden putkien välillä (=lauhduttimen yli) tulee olla n. 6C +/-1C.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #22 : 02.10.11 - klo:09:53 »
Nyt säädellään käsittääkseni MLP pumpun sisäisiä juttuja, nuohan pitäis olla kohdalla kun pumppu lähtee tehtaalta ja asiat dokumentoitu manuaaliin missä säädössä mikäkin pumppu  ja säätöventtiili pitää olla (1/2/3 ja virtaus L/s tai dT tms suure) jolla masiinä käy optimaalisesti, tietysti jokaiselle masiinä koolle erikseen.
Ja palloventtiilit kaikki auki, ne ei taida olla säätövermeitä.

Onko niin että ne ei oo manuaalissa räntätty?

Kuulostaa ihan siltä kuin olis "kirveellä veistelty" tai "telakaivurilla hiekkalaatikolla".

Monella pumppuvalmistajalla virtausasiat alkaa nykyään olemaan portaattomasti säädettäviä ja niitä optimoidaan "lennossa".

Ai ai kun kutkuttais heittää se oumanni mäkeen tommosesta laitteesta (jos ei se kerran osaa) ja heittää sinne joku muu automatiikka ja optimoida tomne masiina... :D


Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #23 : 02.10.11 - klo:10:28 »
Lainaus
Nyt säädellään käsittääkseni MLP pumpun sisäisiä juttuja, nuohan pitäis olla kohdalla kun pumppu lähtee tehtaalta ja asiat dokumentoitu manuaaliin missä säädössä mikäkin pumppu  ja säätöventtiili pitää olla (1/2/3 ja virtaus L/s tai dT tms suure) jolla masiinä käy optimaalisesti, tietysti jokaiselle masiinä koolle erikseen.
Ja palloventtiilit kaikki auki, ne ei taida olla säätövermeitä.

Onko niin että ne ei oo manuaalissa räntätty?

Näin pitäis mutta kun ei oo

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #24 : 02.10.11 - klo:23:30 »
Lainaus
Lainaus
Tuo ylävaraajan lämmpön notkahdus varttitunti startin jälkeen johtuu siitä, että alavaraajan pumppu sekoittaa varaajien välisen veden. Häipyy sillä, että pienentää alavaraajan pumpun ykköselle (ja kuristaa palloventtiilillä aavistuksen, jos ei pelkkä pumpun nopeuden pienennys riitä)
Totta tämäkin.
Mutta vaikutus ei ole enää näin suuri yläosan lämpötila-anturin korkeudella.

Latauspumpun (ylempi pumppu) säätöä ei kannata tehdä perstuntumallla, vaan säädön pitää perustua mittauksiin.
- Asenna lämpötilamittaukset ylimpään ja alimpaan putkeen.
- Säädä virtausta muuttamalla latauspumpun tehoasetusta.
- Lämpötilaero näiden putkien välillä (=lauhduttimen yli) tulee olla n. 6C +/-1C.

ATS
Pitääpä kokeilla, kun ennättää. Nyt vaan ei ole ollut sellaista stabiilia kohtaa.  tikmanin esittämä latauspumpun hidastaminen tosiaan puolitti tuon notkahduksen, ja 30 (kulma-astetta) hanaa pienemmälle loivensi sitä edelleen. Tämä siis parin syklin perusteella.

Eikös tulistuslämpötila vaikuta 'lennossa' tuotettavan käyttöveden määrään, joten miksi sitä kannattaa rajoittaa? Hyötysuhde tietty paraneen, mitä alempia lämpöjä pumpun tarvitsee vääntää. Paljonko sähköä säästyy vuorokaudessa vaikkapa 42/52 asteen välillä? Kun sitten taas ajatellaan, että käynnistysten lukumäärä tuplautuu, niin se lienee lyhentää kompura käyttöikää?

LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #25 : 03.10.11 - klo:06:59 »
Lainaus
Pitääpä kokeilla, kun ennättää. Nyt vaan ei ole ollut sellaista stabiilia kohtaa.  tikmanin esittämä latauspumpun hidastaminen tosiaan puolitti tuon notkahduksen, ja 30 (kulma-astetta) hanaa pienemmälle loivensi sitä edelleen. Tämä siis parin syklin perusteella.

Eikös tulistuslämpötila vaikuta 'lennossa' tuotettavan käyttöveden määrään, joten miksi sitä kannattaa rajoittaa? Hyötysuhde tietty paraneen, mitä alempia lämpöjä pumpun tarvitsee vääntää. Paljonko sähköä säästyy vuorokaudessa vaikkapa 42/52 asteen välillä? Kun sitten taas ajatellaan, että käynnistysten lukumäärä tuplautuu, niin se lienee lyhentää kompura käyttöikää?

Niin...eikö niihin asetuksiin löydy mitään valmistajan antamia lähtöarvoja?
« Viimeksi muokattu: 03.10.11 - klo:06:59 kirjoittanut Roori »

Poissa MikkoVs6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Lä Vs6+kv-varaaja, maapiiri 400m, omakotitalo
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #26 : 03.10.11 - klo:09:43 »
Mun LÄ Vs6 teki samannäköistä "kuoppaa" ylävaraajan lämpöön kuin JPN:llä. Tein seppaantin ohjeita mukautellen seuraavat muutokset: Avasin tulistuskierron venttiiliä hiukan (se Y-haaran näköinen) ja kuristin alavaraajan pumpulta menevän putken venttiiliä hiukan. Mulla oli mittausanturit teipattuna ja eristettynä putkiin kun säätelin venttiileitä käynnin aikana.

Muutosta tuli, näkyy kuvista. Ennen muutoksia:


Muutosten jälkeen:

Kiitos ohjeista  :)
« Viimeksi muokattu: 03.10.11 - klo:09:45 kirjoittanut Mikara55 »

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #27 : 03.10.11 - klo:12:03 »
Lainaus
Mun LÄ Vs6 teki samannäköistä "kuoppaa" ylävaraajan lämpöön kuin JPN:llä. Tein seppaantin ohjeita mukautellen seuraavat muutokset: Avasin tulistuskierron venttiiliä hiukan (se Y-haaran näköinen) ja kuristin alavaraajan pumpulta menevän putken venttiiliä hiukan. Mulla oli mittausanturit teipattuna ja eristettynä putkiin kun säätelin venttiileitä käynnin aikana.

Minkälaisia lämpötiloja sinulla oli ko. putkissa?

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #28 : 03.10.11 - klo:17:37 »
Lainaus
Näin pitäis mutta kun ei oo

ATS
...että tämmösiä manuaaleja..."Hyvää päivää, tervetuloa pumpun käyttäjäksi ja näkemiin sekä onnea sinulle ja pumpullesi" manuaaleja... :)..... >:(

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #29 : 03.10.11 - klo:19:09 »
JPN kysyi
Lainaus
Eikös tulistuslämpötila vaikuta 'lennossa' tuotettavan käyttöveden määrään, joten miksi sitä kannattaa rajoittaa? Hyötysuhde tietty paraneen, mitä alempia lämpöjä pumpun tarvitsee vääntää. Paljonko sähköä säästyy vuorokaudessa vaikkapa 42/52 asteen välillä? Kun sitten taas ajatellaan, että käynnistysten lukumäärä tuplautuu, niin se lienee lyhentää kompura käyttöikää?

Tulistimen teho on n. 20% lämpöpumpun kokonaistehosta.
10,5 kW:n pumpulla on tulistimen teho n. 2 kW.

Pienellä tulistinpiirin virtauksella saadaan vähemmän mutta kuumempaa vettä ylävaraajaan.
Suurella tulistinpiirin virtauksella saadaan enemmän mutta kylmempää vettä ylävaraajaan.

Kummassakin tapauksessa veteen siirtyvän lämpöenergian määrä on n. sama.

Se miksi suurella virtauksella saadaan kylmempää vettä, johtuu  siitä, että tulistimen 2kW teho ei pysty lämmittämään vettä riittävästi.
Kun taas pienemmällä virtauksella 2 kW teho pystyy lämmitämään vettä riittävästi.
Lainaus
Paljonko sähköä säästyy vuorokaudessa vaikkapa 42/52 asteen välillä?
Jos lämpöpumppu käy alaosan ohjaamana, ei tulistetun veden lämpötila vaikuta sähkötehoon.
Mutta koska sinulla ei näin ole vaikuttaa yäosan lämpötila-asetukset suoraan ottotehoon.

Tavoitteena on edelleen saada pumppu käymään alaosan ohjaamana.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 565
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #30 : 03.10.11 - klo:19:19 »
Näitä seppaantin vastauksia meille noviiseille on kyllä iloa lukea, hienosti jaksaa mies vääntää rautalangasta, toivotaan vaan ettei lanka lopu :).
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #31 : 03.10.11 - klo:19:26 »
MikkoVs6 kirjoitteli
Lainaus
Mun LÄ Vs6 teki samannäköistä "kuoppaa" ylävaraajan lämpöön kuin JPN:llä. Tein seppaantin ohjeita mukautellen seuraavat muutokset: Avasin tulistuskierron venttiiliä hiukan (se Y-haaran näköinen) ja kuristin alavaraajan pumpulta menevän putken venttiiliä hiukan. Mulla oli mittausanturit teipattuna ja eristettynä putkiin kun säätelin venttiileitä käynnin aikana.

Sinullakin pumppu käynnistyy edelleen alaosan ohjaamana ja pysähtyy yläosan ohjaamana.

Ennen muutoksia
Alaosa 30C -> 53C = 23C (Keskilämpötila =41,5C)

Muutosten jälkeen
30 -> 46C = 16C   (Keskilämpötila = 38C)

Näin pitäisi olla
30 -> 35C = 5C (Keskilämpötila = 32,5C)

Minä kuristaisin tulistussäätäjää, jotta ylävaraajaan menisi kuumempaa vettä.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #32 : 03.10.11 - klo:23:16 »
[/quote]
Pitääpä kokeilla, kun ennättää. Nyt vaan ei ole ollut sellaista stabiilia kohtaa.  tikmanin esittämä latauspumpun hidastaminen tosiaan puolitti tuon notkahduksen, ja 30 (kulma-astetta) hanaa pienemmälle loivensi sitä edelleen. Tämä siis parin syklin perusteella.

[/quote]

Tässä tikmannin ehdotus. Käänsin tulistuksen alkupeäiseen asentoon. Klo08 Latauspumppu 1 ja klo 10 hanaa 30 kulma-asetta pienemmälle.


Sitten lisäsin YläMin 50 asteeseen, jolloin sain käyntijakso harventui, tosin ulkoilmakin lämpeni samalla.
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 565
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #33 : 04.10.11 - klo:08:06 »
Omaan silmään ottaa myös korkea lämmitysvesi. Onko varmasti tarpeellista ajaa 0 asteessa 33 asteista vettä lattiaan? Omassa talossa menee tuossa lämpötilassa 26 asteista vettä, toki on talokin nykymääräyksillä mutta silti.

Ensimmäisessä kuvassa on tehty muutos klo 10 aikaan vähän turhaan, laatan menovesi pudonnut olosuhteiden vuoksi 7 astetta tms. Joten olosuhteet ovat niin radikaalisti muuttuneet jotta voisi mistään sanoa mitään.

Oma v9 lässä toimii suht hyvin, ainoat muutokset ovat ne että olen napsauttanut latauspumpun asentoon 1 ja tulistinpumpun asentoon 1. Vähän omanikin kaipaisi näillä keleillä lisää tulistusta mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi säätää sitä sen tarkemmin tuosta y-haarasta.
« Viimeksi muokattu: 04.10.11 - klo:08:18 kirjoittanut sarvire »
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa MikkoVs6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Lä Vs6+kv-varaaja, maapiiri 400m, omakotitalo
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #34 : 04.10.11 - klo:18:28 »
Lainaus
Minkälaisia lämpötiloja sinulla oli ko. putkissa?

ATS
Mun halpis-lämpömittari ei mitannu yli 70 asteen lämpöjä. Tulistimelta ylävaraajaan menevä oli aluksi yli 70 astetta, mutta en tiedä paljonko. Ruuvasin kuristusta auki sen verran että mittari alkoi näyttämään lukemia. Säätelin niin että tulistimella lämpö nousi noin 10 astetta, ja maksimissaan lämmitysjakson lopussa lämpö oli noin 53.

Ruuvasin nyt aamulla kuristusta vähän kiinni ja nyt lämpötila nousee tulistimella 14 astetta ja loppulämpö on 60,8 (ja ylävaraajassa 48,5). Lauhduttimella lämpö nousee nyt 5,5 - 6 astetta.

Täytyy nyt seurata miten lämmöt käyttäytyy kun ilma taas yöksi viilenee ja tulee kulutusta...

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #35 : 04.10.11 - klo:18:40 »
Lainaus
Ruuvasin nyt aamulla kuristusta vähän kiinni ja nyt lämpötila nousee tulistimella 14 astetta ja loppulämpö on 60,8 (ja ylävaraajassa 48,5). Lauhduttimella lämpö nousee nyt 5,5 - 6 astetta.
Nämä ovat ihan hyviä lukemia.
Laitahan taas trendiä tulemaan.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #36 : 05.10.11 - klo:11:09 »
Lainaus
Vaihdoithan tulistuspumpun (alempi pumppu) tehoasetuksen 3 -> 1  ???
Seuraavaksi tulee tarkastaa tulistussäätäjän asento. Toiseksi ylemmässä putkessa oleva Y:n mallinen putkivaruste.

Säätöruuvin perusasetus on n. 1 kierros auki.


- Käännä säätöruuvi kiinni ja laske samalla paljonko se oli auki. Tämä siksi, että voit tarvittaessa paluttaa säädön alkuperäiseksi.
- Avaa säätöruuvia 1,5 kierrosta aukipäin.

Säätöä helpottaisi huomattavasti, jos voisit mitata putken (toiseksi ylin) lämpötilan.
Kiinnitä tavallisen digitaalisen lämpömittarin ulkoanturi tiukkaan putken pinnalle esim. nippusiteellä ja tämän jälkeen lämpöeristä anturin kohta huolellisesti.

Tulistinputken lämpötilan pitää nousta parissa minuutissa pumpun käynnistymisen jälkeen 4 -5 C yläosan pysäytysrajan yläpuolelle.
Nykyisillä asetusarvoilla yli 52C.

ATS
Säätö ruuvi oli vajaa 1 kierr. auki. Tulistusta pitää siis kuristaa, niin ruuvia kai laitetaan kiinnipäin (eikä 1,5 auki). Laitoin 1/4 kierroksen kiinnipäin, tällä ei juurikaan ollut merkitystä kuoppaan.

Käytössäni oleva l-mittarin mittaus menee yli skaalan, mutta suojamutteri on sen verran lämmin, ettei sitä pitkään sormissaan viitsi pidellä.
« Viimeksi muokattu: 05.10.11 - klo:11:59 kirjoittanut jpnurro »
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #37 : 05.10.11 - klo:12:17 »
Lainaus
Säätö ruuvi oli vajaa 1 kierr. auki. Tulistusta pitää siis kuristaa, niin ruuvia kai laitetaan kiinnipäin (eikä 1,5 auki). Laitoin 1/4 kierroksen kiinnipäin, tällä ei juurikaan ollut merkitystä kuoppaan.

Käytössäni oleva l-mittarin mittaus menee yli skaalan, mutta suojamutteri on sen verran lämmin, ettei sitä pitkään sormissaan viitsi pidellä.
Tuo 1,5 kierrosta oli turvallinen arvo (kun siinä vaiheessa ei ollut tietoa asennosta), josta oli tarkoitus kuristaa kiinnipäin vähän kerrallaan.
Tavallisen sisä/ulkomittarin mittausalue loppuu yleensä 70C:een.
Yritä säätää arvoon 60C
Kun se on saavutettu paneudutaan latauspiirin säätöön. Laita nyt latauspumppu asentoon 2 ja venttiilit auki. On turvallinen tila, mistä on hyvä jatkaa.

Näin lämpöisillä ilmoilla kun varsinaisen lämmityksen tarve on vähäinen, on säätöjen kohdalleen saaminen vaikeaa.

Sitten kun ulkona on nollakeli, on parempi säädellä

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #38 : 05.10.11 - klo:22:52 »
Kyllä tuo lämpötilanotkahdus ylävaraajassa melkovarmasti johtuu liian kovasta kierrosta ylävaraajassa kun pumppu käy.
Eli ylävaraajan ylä- ja alaosan lämpötilakerrostumat sekoittuu ja  tuossa notkahduskohdassa ylävaraajan ylä- ja alaosa on samanlämpöiset
Ilmeisesti ylävaraajassa on omat tulo-ja paluuputket ja oma kiertovesipumppu.
Jos JPN:n ylävaraajasta näkyisi sen alaosan trendi niin olisi varmaan aika samanlainen kuin meillä.
Meillä virtausnopeus on tarkoituksella mahdollisimman suuri

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

peki

  • Vieras
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
« Vastaus #39 : 05.10.11 - klo:23:31 »
Onko tuo käppyrä pienestä vai isosta varaajasta?