Vaan kyllä tässä kovasti näyttää siltä, että pumppu lämmittää aika hyvin koko varaajan samaan lämpötilaan ensin (käynnin loppuessa eroa vain muutamia asteita ala ja ylälämmön osalta).
Minä arvelen, että sinulla on tulistinlinja "säätö"-venttiili liian paljon auki. Venttiilihän on konehuoneen vasemmalla puolella olevan kannen alla, tilassa missä ovat myös lataus- ja tulistuspumppu. Toinen putki ylhäältäpäin varaajan puoleisessa päässä.
Perusasento tälle rimpulalle palloventtiilille on n. puoliksi auki (50%).
Ennen kuin muutat venttiilin asentoa liimaa kahvan alle venttiilin runkoon esim pala pahvia, johon voit merkitä venttiilin asennon ja muutosten jälkeen voit mahdollisesti palata entiseen asentoon.
Ennen kuin alat säätää tulee tietää tulistimelta varaajalle menevän veden lämpötila. Kaiva digitaalisen ulko / sisälämpömittarin varsinainen anturi suojakuorestaan, eristä paljaat johtimet esim. uittamalla anturi epoksissa. Teippaa anturi putken pinnalle ja lämpöeristä hyvin.
Säädön periaate on:
Lämpöpumpun käynnistyttyä pitää tulistimelta tulevan veden lämpötilan olla parin kolmen minuutin kuluttua n.10C korkeampi kuin mikä on yläosan pysäytysraja.
Tämä 10C korkeampi lämpötila johtuu siitä, että putki varaajan yläosaan kulkee varaajan ala- ja yläosan vesitilan kautta. Mittausteni mukaan V-7:ssä putkessa menevän veden lämpötila laskee 8 -10C. V-10,5:ssähän on luonnollisesti suurempi tulistinteho ja virtaus ja näin ollen lämpötilan putoaminen jonkin verran pienempi.
Onhan selvää, että varaajan yläosaan ei kannata ajaa kylmempää vettä kuin mikä on yläosan pysäytysraja.
Jos yläosaan ajetaan pitkän aikaa pysäytysrajaa kylmenpää vettä, on selvää, että pysäytysraja saavutetaan vasta kun koko varaaja niin ala- kuin yläosakin ovat lähes tasalämpöiset.
ATS