Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Asetukset kunnossa?  (Luettu 117690 kertaa)

peki

  • Vieras
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #80 : 27.02.12 - klo:11:44 »
Mulla putkee on muistaakseni 800m.
Lauhduttimen virtaus 12-13l min ja laatassa, että hyötysuhteen saisi kohdilleen virtauksen on oltava jotain 18-19 litraa min. (1,51l min per piiri*12)

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #81 : 27.02.12 - klo:11:59 »
Lainaus
Mulla putkee on muistaakseni 800m.
Lauhduttimen virtaus 12-13l min ja laatassa, että hyötysuhteen saisi kohdilleen virtauksen on oltava jotain 18-19 litraa min. (1,51l min per piiri*12)

Niin sulla ei kierrä kaikki vesi lauhduttimen kautta? Muutenhan virtaukset ei voisi olla eri.

Mulla siis kaikki vesi kiertää aina lauhduttimen läpi, jolloin väkisinkin jakotukkien yhteenlaskettu virtaama on sama kuin lauhduttimen virtaama. Paitsi tietenkin silloin kun tehdään käyttövettä.

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #82 : 27.02.12 - klo:14:43 »
Xargolta lainattua" Välipohja on tosiaan seuraavanlainen (alhaalta lukien): 175mm ontelolaatta, 30mm Paroc SSB1, suodatinkangas ja 90mm teräsbetonilaatta. Laatan piti olla 70mm, mutta vähän lipsahti... Tässä vielä kuva poikkileikkauksesta, kun päätinkin aloittaa porrasaukon umpikaiteen ontelosta niin pääsin sitten leikkimään timanttisahuria"

itsellä samankaltainen välipohja, tosin lämmöneristeenä ontelolaatan ja pintavalun välissä käytin muistaakseni 30 mm finnfoam levyjä...ja pintavalusta tuli minulllakin pari senttiä suunnitelmia paksumpi...nyt tilanne on talossa se että alakerrasta nousee porraskuilua ja ylös auki olevaa tilaa pitkin lämpöä sen verran paljon yläkertaan että yläkerrassa ei käytännössä juuri vesi kierrä lattiassa ainakaan silloin kun yläkeran termarit säädetty 21 asteeseen, alhaalla taas on semmoset 20-22 astetta, termarit täysin auki eli alhaalla kiertää vesi koko ajan näin lämmityskaudella

peki

  • Vieras
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #83 : 27.02.12 - klo:16:18 »
Lainaus
Lainaus
Mulla putkee on muistaakseni 800m.
Lauhduttimen virtaus 12-13l min ja laatassa, että hyötysuhteen saisi kohdilleen virtauksen on oltava jotain 18-19 litraa min. (1,51l min per piiri*12)

Niin sulla ei kierrä kaikki vesi lauhduttimen kautta? Muutenhan virtaukset ei voisi olla eri.

Mulla siis kaikki vesi kiertää aina lauhduttimen läpi, jolloin väkisinkin jakotukkien yhteenlaskettu virtaama on sama kuin lauhduttimen virtaama. Paitsi tietenkin silloin kun tehdään käyttövettä.
Juu ei kierrä kaikki vesi kerralla koska tarvitsen 1.5 litran virtaaman saavuttaakseni parhaan hyötysuhteen. Kuten tossa kiertopumppuosiossa totesin lauhdutin ei päästä kuin maksimissaan about 15 litraa litkua läpi. Mulla on varmaan sen verran tehoton tuo lauhdutin että pitää samaa vettä lämmittää monta kertaa :)

Sulla pukkaa 4c dt:llä 0.41ls joka tekee 24.6 litraa min. Täytyy sanoa että on sulla tosi tehokas lauhdutinpumppu noilla wateilla.
Itse pääsen tuohon 18 litran virtaamaan kahdella pumpulla, joista toinen vie 65w ja toinen 46w.
« Viimeksi muokattu: 27.02.12 - klo:16:24 kirjoittanut peki »

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #84 : 27.02.12 - klo:17:08 »
Lainaus
Juu ei kierrä kaikki vesi kerralla koska tarvitsen 1.5 litran virtaaman saavuttaakseni parhaan hyötysuhteen. Kuten tossa kiertopumppuosiossa totesin lauhdutin ei päästä kuin maksimissaan about 15 litraa litkua läpi. Mulla on varmaan sen verran tehoton tuo lauhdutin että pitää samaa vettä lämmittää monta kertaa :)

Sulla pukkaa 4c dt:llä 0.41ls joka tekee 24.6 litraa min. Täytyy sanoa että on sulla tosi tehokas lauhdutinpumppu noilla wateilla.
Itse pääsen tuohon 18 litran virtaamaan kahdella pumpulla, joista toinen vie 65w ja toinen 46w.

En kyllä usko, että toi kiertovesipumppujen hyötysuhteilla selittyy. Aika samaa tekniikkaa ne kuitenkin on. Enemminkin luulisi olevan kysymys siitä, että sulla ilmeisesti on ahtaammat kanavat. Mulla on pumpulta aika lyhyet vedot jakotukeille. Yläkertaan n. 3m ja alakertaan n. 4m. Putkivedot taisi olla alakertaan 22mm kuparilla ja yläkertaan 25mm PEX.

Lauhdutinkaan ei hirveitä vastusta eli siinä on ilmeisesti riittävä määrä levyjä. Ei tosin ole tässä suhteessa minkäänlaista vertailupohjaa.

Kannattaa myös muistaa, että noi mun virtausnopeudet ovat puhtaasti laskennallisia ja siksi niissä voi olla paljonkin heittoa. Mulla on kuitenkin laatikossa odottamassa muutama Pollucom, joista yksi on tulossa lämmönjakoon niin sitä kauttahan oikea virtaama ja dT sitten selviää.

peki

  • Vieras
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #85 : 27.02.12 - klo:17:32 »
Mulla nuo runkoputket on kauttaaltaan 32mm bexii. yläkertaan noin 6-7 metriä ja puolesta välistä haarautuu alakerran tukille noin 4m haara.
Heti koneen päällä olevat puket on 25mm galvanoituu ja pumppuun sisälle hullunkierron jälkkeen menevä paluu on 22mm.
Tästä en ymmärrä mitään mutta ohjekirjassa max sallittu ulkoinen painehäviö  lämpöjohto 21 KPA?
« Viimeksi muokattu: 27.02.12 - klo:17:42 kirjoittanut peki »

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #86 : 27.02.12 - klo:17:42 »
Lainaus
Mulla nuo runkoputket on kauttaaltaan 32mm bexii. yläkertaan noin 6-7 metriä ja puolesta välistä haarautuu alakerran tukille noin 4m haara.

No ei kyllä sitten pitäisi kuristaa (ainakaan verraten mun tapaukseen). Voihan se olla, että mulla kierto on oikeasti pienempi kuin tuo laskennallinen, mutta en kyllä usko. Silloin antotehokin olisi pienempi, joka taas mutkan kautta tarkoittaisi sitä, että talon lämpöhävikki olisi pienempi, joka taas kuulostaa jo aika uskomattomalta kun nyt ollaan aika lähellä teoreettista lämpöhävikkiä ja jos se todellisuudessa olisi vielä pienempi niin eipähän tässä kohta tarvittaisi lämmitystä ollenkaan.

No joka tapauksessa sitten tää mun lämmönjakomysteeri selviää kun saa sen Pollun kiinni. Vaikka eipä tässä kyllä mitään ongelmia ole ollut tässä suhteessa eli ei ole niin justiinsa vaikka jäisikin todellinen virtaus hämärän peittoon, mutta onhan se mukava ymmärtää mitä konepellin alla tapahtuu.

peki

  • Vieras
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #87 : 27.02.12 - klo:17:54 »
Meikäläinenkin 7 vuotta vaan ihmetteli pieniä sähkölaskuja mutta nykyisin ne jopa naurattaa :)
Xargo, miten tuo jälkkäri patteri vaikutti kiertoon?

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #88 : 27.02.12 - klo:20:23 »
Lainaus
miten tuo jälkkäri patteri vaikutti kiertoon?

Niin toi IV:n jälkilämmityspatteri? No se on kytketty lattialämmityksen menon ja paluun väliin (runkoputkiin). Ihan Valloxin ohjeen mukainen kytkentä. Se yksi ja sama pumppu hoitaa siis tuonkin. Eli kun patterin venttiili on auki niin osa virtauksesta kulkee patterin läpi ja loput normaalisti lattialämmityksen kautta. Mulla oli alunperin käsitys, että patteri olisi paluuputkessa haarana, mutta näin ei kyllä ole.

Virtausmielessä patterin pitäisi ainakin teoriassa lisätä virtausnopeutta, koska virtausvastus on pienempi kun vedellä on kaksi mahdollista reittiä yhden sijaan ja toi yksi reitti ahdistaa molemmissa tapauksissa yhtä paljon. Käytännössä vaikutus ei vamaan ole kuitenkaan suurensuuri.

Poissa Ruuna

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 43
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #89 : 20.03.12 - klo:14:17 »
Lainaus
Pienennät sisäistä niin että lpt-ero luokkaa 7. Jos ei sillä kummene niin vielä ulkoisesta säätöä. Yleensä ulkoisen tulee olla isommalla kuin sisäinen edellytyksellä että molemmat ovat samantehoisia.

Vielä lattian meno-paluu lämpötilaeroista, tuleeko lämpötilaeroa olla aina, niin koneen käydessä kuin lepojaksollakin?
Thermia DD 8 + TWS300
Pandion ECO-EDE GC

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #90 : 20.03.12 - klo:14:32 »
Lainaus
Lainaus
Pienennät sisäistä niin että lpt-ero luokkaa 7. Jos ei sillä kummene niin vielä ulkoisesta säätöä. Yleensä ulkoisen tulee olla isommalla kuin sisäinen edellytyksellä että molemmat ovat samantehoisia.

Vielä lattian meno-paluu lämpötilaeroista, tuleeko lämpötilaeroa olla aina, niin koneen käydessä kuin lepojaksollakin?
Vain kompuran käydessä. Lepojaksolla menevät ~samaan..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa jeees

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
  • monimutkaista mutta helppoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #91 : 19.12.12 - klo:17:22 »
eilen hyrähti pumppu käyntiin, asentaja laitto AUTO asetukselle ( diplomat 8 ). Mietin vain kun olette puhunut täällä integraali asetuksesta mikä pitäs olla. muutaman kerran vasta käynyt seuraileen tilannetta ja mielestäni integraali arvo vaihtuu itsestään?
Thermia Diplomat 8, 160 m kaivo, 154 m2 lämmintä, Rv. 2013 Kemi,Lappi

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #92 : 19.12.12 - klo:20:40 »
eilen hyrähti pumppu käyntiin, asentaja laitto AUTO asetukselle ( diplomat 8 ). Mietin vain kun olette puhunut täällä integraali asetuksesta mikä pitäs olla. muutaman kerran vasta käynyt seuraileen tilannetta ja mielestäni integraali arvo vaihtuu itsestään?

Integraali ilmaisee ko. hetken lämpötilavajauksen tai -ylijäämän riippuen onko alle/yli nollan. Olet varmaan katsellut tätä arvoa, sen näkee lämpötilavalikosta. Sen kuuluukin seilata ylös/alas.

Raja-arvon (integraalin) käynnistymiselle voi asettaa huoltovalikosta itse. Integraali A1 ilmaisee kompressorin käynnistyshetken, tehdasasetus jotain -70. Ainakin lattilämmitystalossa kannattaa suurentaa yli -100 arvoon. Mitä kauempana nollasta sitä alemmas lämpötilavajauksessa mennään ennen käynnistystä.

Integraali A2 taasen ilmoittaa vastusten päällekytkeytymisen raja-arvon. Se on muistaakseni -700 ja myös itse määritettävissä.

Poissa jeees

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
  • monimutkaista mutta helppoa
Vs: Re: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #93 : 21.12.12 - klo:07:24 »
Tuo kommentti vaimon mieliksi..on hyvä! Näin tulee tehtyä itsekin joskun. Muistiinpano vehkeet mukaan ja pumpun käynnistyessä tiedot ylös.
Näyttöön saa näkyviin lokin kun valitsee kohteen menojohto, lämpötila valikosta ja painaa oikean puoleista nuolinäppäintä.oletuksena näkyy 90 minuutin jakso. Jakson pituutta voi muuttaa samasta valikosta jossa muutetaan integraali asetusta(lämpöpumppu). Näkyy kun menee valikossa alaspäin, sanamuoto mittausjakson väli.....korostaa lukemaa ja muuttaa esim. 2.Jolloin näkyy 3 tunnin tilastot pumpun toiminnasta.
siinähän menee viinapullo jos toinenki ihan kivasti jos lämmitysjakso venähtää pitkäksi  ;D
Thermia Diplomat 8, 160 m kaivo, 154 m2 lämmintä, Rv. 2013 Kemi,Lappi

Poissa jeees

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
  • monimutkaista mutta helppoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #94 : 21.12.12 - klo:09:29 »
no niin, voisko joku/jotku viisaammat kertoa mulle muutama fakta? mieluusti suomenkielellä et tyhmätki käsittää  :D
Kun haluaa hyötysuhteen mahdollisimman hyväksi, mitä lämpötiloja seurataan ja minkälaiset tulee olla menon ja paluun erot ym ym. ? Tai siis mitä yleensäki pitää tehdä et saa hyötysuhteen mahdollisimman hyväksi.

pumppuna diplomat 8
Thermia Diplomat 8, 160 m kaivo, 154 m2 lämmintä, Rv. 2013 Kemi,Lappi

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #95 : 21.12.12 - klo:09:47 »
no niin, voisko joku/jotku viisaammat kertoa mulle muutama fakta? mieluusti suomenkielellä et tyhmätki käsittää  :D
Kun haluaa hyötysuhteen mahdollisimman hyväksi, mitä lämpötiloja seurataan ja minkälaiset tulee olla menon ja paluun erot ym ym. ? Tai siis mitä yleensäki pitää tehdä et saa hyötysuhteen mahdollisimman hyväksi.

pumppuna diplomat 8

Keruun Dt eli tulo ja menon erotus pitäisi olla n. 3K. Käytännössä pitäisi toteutua kun keruun pumppu on kolmosnopeudella.

Lämmönjakopuolella kierto mahdollisimman vapaaksi eli termarit pois tai ainakin selälleen. Menoveden ja paluun Dt pitäisi olla haarukassa 6-9K. Kiertovesipumppujen nopeudella saa tuota säädettyä.

Käyttövesipuolella voisi koittaa laskea lämpötilaminimiä hiukan. Niin että vielä riittää lämmintä vettä joka tilanteessa. Itsellä pudotin 40>38.

Tietysti sisälämpötila pitäisi säätää sopivaksi ettei kulu energiaa liian lämpimään sisäilmaan. Ilmanvaihto kannattaa pakkasilla laittaa pienelle. Se on yllättävän suuri energiahukkaaja.

Poissa saimaanranta

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 272
  • Thermia 8kw, 155m kaivo,145 neliötä lattialämmitys
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #96 : 21.12.12 - klo:18:52 »
Lisäyksenä edellisiin vinkkeihin. Käyrä asetus lattialämmitystalossa 27 on nyt käytössä. Huone arvo 21 pumpulla. Huoneanturassa 20,5 pyyntinä. Pakkasilla -20c tuntumassa  sisällä talossa +21,5c. Integraalina -140.Lä-jakso 45min/tauko 60min. Talo valmistunut -93. Tuon käyrän kun pudotti pykälällä, pumpun käyntiajat lähes samat, mutta tauot lyhenivät 40 minuuttiin ja sisälämpö tipahti 0,5-1c. Muutama käyntijakso vrk lisää ja sähköä myös. Mentiin rajalle, missä laattaan mennyt energia ei tahtonut riittää. Kun sitten lähti tavoite lämpöön uudestaan nostamaan, meni eräskin kw saavuttaa miellyttävyys taso sisälämmössä (vaimo vilukissa)  >:(. IV-koneen nopeutta en pudottanut kokeilu mielessä. Halusin nähdä muutoksien vaikutuksen. Poiston ilmamäärä nousi 10 % ja tulo laski 5%  verrattuna aikaisempaan mittaukseen ennen muutoksia. Menee harakoille  :( Taidan pudottaa jatkossa koneen nopeutta kovilla pakkasilla.....

Poissa jeees

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
  • monimutkaista mutta helppoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #97 : 21.12.12 - klo:21:33 »
moro taas. kysymys, onkohan asentaja säätänyt jakotukin virtaukset kohilleen asennusvaiheessa?
Thermia Diplomat 8, 160 m kaivo, 154 m2 lämmintä, Rv. 2013 Kemi,Lappi

Poissa jeees

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
  • monimutkaista mutta helppoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #98 : 04.01.13 - klo:20:09 »
moro taas. kysymys, onkohan asentaja säätänyt jakotukin virtaukset kohilleen asennusvaiheessa?
niin, mulla on uponorin jakotukki. ei oo ainakaan vielä mitään termostaatteja paluupuolella. menopuolella punaiset säätökorkit asteikolla. pitäskö mun säätää vain niistä virtaukset kohilleen noilla uponorin taulukoilla? 0.5 - 5 on lukemat noissa asetusrenkaissa.
Thermia Diplomat 8, 160 m kaivo, 154 m2 lämmintä, Rv. 2013 Kemi,Lappi

Poissa nikoak

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #99 : 29.01.13 - klo:10:12 »
Tääläkin ongelmaa asetusten tai jonkin kanssa. Pumppu diplomat 8 tws käy mielestäni liikaa.

Viime viikonloppuna katselin pumpun käyntiaikaa 2 vrk ajalta. Pakkasta oli n -3c  ja -6c välillä.
2vrk kulutus oli tuntilaskurin perusteella 30h eli n. 15h vuorokausi. Eikös se ole turhan paljon?
Sisälämpötila tuolla hetkellä 18,5- 20,5 riippuen huoneesta.

-10c tienoilla ja kylmemmällä pumppu käy miltei jatkuvasti. Pakkasen lähestyessä -20c pumpusta loppuu teho integraalin tippuessa -350 tienoille, kun pumppu on lämpöpumppu käytöllä eli vastukset  ei ole pelissä.

Asetukset ja arvot kun pakkasta oli -5c ja kompura kävi.
Huoneasetus 21c
Lämpökäyrä 28c
Menovesi 34  (33pyynti)
Paluuvesi 28
Keruuliuos pumpulta -1c
Keruuliuos pumpulle 2c
Integraali -120
Lämpöpumppukäyttö, eli vastukset ei pelissä.

Jos huoneasetuksen pudottaa 20asteeseen alkaa -10 asteen pakkasilla sisälämpötila olemaan 18-16c. Jos huoneasetus on 20 ja käyrän nostaa 29 , pumppu käy melkein jatkuvasti -10c pakkasella.

Lattialämmityksen virtaukset on säädetty nereuksen laskelmiin, termostaatteja ei ole kytketty.

Rakennusvuosi on 2006 joten lämpövuotoihin en jaksa uskoa. Lämmitettäviä neliöitä 170.

Ilmanvaihtokone on pienellä ja räppänöitä jopa osin ruuvattu kiinni iv koneen vaikutuksen eliminoimiseksi.

Kommentteja mikähän voisi mättää? Ja millähän voisin mitata todellisen lattialämpöpiirin meno ja paluulämpötilan? Pumpun näyttöhän ei sitä tietääkseni kerro.
thermia diplomat 8 tws. 170m2 + erillinen talli  lattiakierrolla rv2006

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #100 : 29.01.13 - klo:10:40 »
Lattiapiirin pumppu vaan täysille ja nostat huonelämpötilaa. Eihän tuommoiset alle 20 asteen sisälämpötilat ole mistään kotoisin  :'(

Joku 15h/vrk = 30kWh/vrk = 3 euroa/vrk = 90 euroa/kk ja arvatenkin mukana on käyttöveden teko ja IV-koneen jälkilämmitys. Aivan naurettava summa.

Älä hyvä mies mene ruuvailemaan IV-koneen räppänöitä, saat koko talosi homeeseen.

-20 asteen lämpötilassa 8kW:n pumpusta loppuu potku tuon kokoisessa talossa -> ihan normaalia.

Käy yläpohjassa tsekkaamassa paljonko puhallusvilla on painunut ja tarvitsisiko sitä lisätä.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa nikoak

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #101 : 29.01.13 - klo:12:34 »
Tässä foorumia lueskeltuani saa toisenlaisen käsityksen kun osalla tuntuu pumppu käyvän 1h ja taukoa 2h -20c pakkasillakin....

Eikä iv koneen räppänät olekaan kiinni  muutakuin kokeilumielessä. Tosin nopeutta täytyy talveksi pudottaa, että vedontunne häipyy.
 Mielestäni iv koneen kennon lämmitys lattiapiirin vedellä ei ole riitävä. (n.17 -18c on tuloilma ollut mitattaessa). Jotenka talvella nopeutta on joutunut
pudottamaan.
thermia diplomat 8 tws. 170m2 + erillinen talli  lattiakierrolla rv2006

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #102 : 29.01.13 - klo:12:52 »
Jos katsot esim. minun TRENDiä, niin huomioi että tästä ylitehopumpusta lähtee yli 20kW lämpöä eli mikäli itselläni olisi 8-10kW:n pumppu niin näkymät olisivat aivan eri.

Niin kauan kuin maapiirin pumppu on täysillä ja meno/paluun ero pysyy liki 3 astetta ja lattiapiirin pumppu on pakkasilla täysillä niin homma toimii.

Jos vielä tulevan maanesteen lämpötila plussan puolella kovillakin pakkasilla niin kaikki on kunnossa. Pistä vaan kämppääsi kunnon lämmöt.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #103 : 29.01.13 - klo:16:54 »
Tässä foorumia lueskeltuani saa toisenlaisen käsityksen kun osalla tuntuu pumppu käyvän 1h ja taukoa 2h -20c pakkasillakin....

No sehän on vaan merkki siitä, että pumppu on ylimitoitettu jos käy vain 1/3 ajasta -20C pakkasilla. Nämä on/off härvelit ovat parhaimmillaan kun saavat jauhaa 24/7 eli ei kannata pelätä jos kovilla pakkasilla käyntiaikasuhde on 100% se on vain merkki onnistuneesta mitoituksesta. Toki jos käy jatkuvasti jo pikkupakkasilla niin ei sekään hyvä ole.

Mielestäni iv koneen kennon lämmitys lattiapiirin vedellä ei ole riitävä. (n.17 -18c on tuloilma ollut mitattaessa). Jotenka talvella nopeutta on joutunut pudottamaan.

Tuntuu olevan yleinen vaiva. Olen tuota vähän ihmetellyt kun itselläni on ihan normi Valloxin ohjeen mukainen kytkentä ja sitä joutuu kuristamaan aikalailla, että tuloilma ei sahaa väliä 10-30C kun toimilaite veivaa edestakaisin. Nyt siis olen suluilla kuristanut virtausta selvästi ja silti käyntijaksolla toimilaite veivaa aikamoisesti ja tuloilma karkaa sinne 24C lukemiin kun pyynti on 17C. Eli vieläkin voisi kuristaa. Ilmanvaihto on muistaakseni tulo 42l/sec. ja poisto 47l/sec. nyt kun vain yläkerta on ilmanvaihdon piirissä (alakerta raksana).

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #104 : 29.01.13 - klo:17:24 »
Rakennusvuosi on 2006 joten lämpövuotoihin en jaksa uskoa. Lämmitettäviä neliöitä 170.

Vilasin tuossa pikasesti rakennusmääräyskokoelmasta millasia nuo tuon ajan normitalot ovat ja jos on normien mukaan rakennettu niin ton kokosen talon lämpötase on siinä 250W/K paikkeilla. Eli 250W pitää tuoda taloon lämpöä jokaista ulkoilman ja sisäilman asteen erotusta kohden. Eli jos sulla -4C pakkasilla sisälämmöt oli 20C paikkeilla niin erotusta on 24K, joten lämmitystehontarve on n. 6kW. Kaikkea tuota ei lämpöpumppu joudu tuottamaan, koska tulee sitä lämpöä muualtakin. Jos tehontarve olisi 5kW niin täsmäisi tuohon käyntiaikasuhteeseen. Eli kyllä tuo oikeaan haarukkaan osuu.

2006 normit eivät mitenkään hirveän tiukat olleet. Saihan sitä toki jo silloin rakentaa halutessaan normeja paremman talon. Tarina ei vaan kerro onko kyseessä esim. oman aikansa matalaenergiatalo? 2010 tuli selvä tiukennus eristyskuvioihin, mutta jos rakennusluvan haki ennen 2010 niin sai vielä 2010 jälkeenkin rakentaa vanhoilla normeilla. Jostain ihme syystä monet rakentaa niin huonosti eristetyn talon kuin vaan laki sallii...

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #105 : 29.01.13 - klo:18:00 »
Näitä vastaavia mitoituksen aiheuttamia "ongelmia" tulee esiin silloin tällöin tälläkin foorumilla. Monet vannovat osatehomitoituksen nimiin ja etenkin myyjät, mutta sitten kun asian todellisuus valkenee tuntuu loppukäyttäjästä hieman huijatuksi tulleelta.

Vastuskäyttö nyt ainakin kannattaa sallia, koska muuten voi tulla vilu kovilla pakkasilla. Osatehomitoituksessa niiden kuuluu tulla avuksi kylmemmillä keleillä. Kuitenkin suurimman osan vuodesta pumppu toimii ilman niitä. Eipähän pitäisi ainakaan tulla pätkäkäyntiongelmaa, kuten täysteholla usein tulee leudommilla keleillä.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #106 : 29.01.13 - klo:18:24 »
Asiaa voi myös ajatella niin päin, että paljonko jää maksettavaa suoralla sähköllä jos tuo 250W/K pitää paikkaansa ja MLP:n antoteho on 8kW. Oletetaan lisäksi, että talossa on hukkalämmönlähteitä vaikkapa 2kW edestä (hyvin tapauskohtaista). Tilanne -25C keleillä:

45K * 250W/K = 11,25kW
11,25kW - 2kW = 9,25kW

Suoralla sähköllä jää siis katettavaksi 1,25kW teho. Vuorokaudessa tuosta tulee 30kWh. Eli sen verran menee sähköä vastuskäytölle -25C keleillä. Tuotakin voi vielä pienentää vaikkapa takkaa lämmittämällä. Rahassa taitaa tarkoittaa 3-5€ riippuen sähkön hinnasta. Paljon taas on kiinni siitä, montako tuollaista pakkaspäivää vuodessa sitten on. Täällä etelässä ihan muutama. Muutaman kympin vuodessa voi siis joutua suoralla sähköllä polttelemaan. Sitten kun vielä huomioi, että sähköä se kompuralla tuotettu lämpökin vie niin lukema pienenee entisestään. Kyllä siis mielestäni mitoitus kuulostaa olevan kohillaan ja samat terveiset muillekin, joilla on sama "ongelma". Osatehomitoituksen ansiosta parantunutta lämpökerrointa on vaikea selvittää, mutta hyvinkin voi olla, että sillä saa äkkiä sen kympin takaisin mitä vastuskäytöllä on "tuhlattu". Sitten vielä osatehohärvelin pienemmät hankintakulut, tilantarve jne...

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #107 : 29.01.13 - klo:19:57 »
Tässä käppyrää melkein täystehomitoituksesta. 14,5 kk takana ja vastukset kuluttaneet yhteensä 17h + 6h = 87 kWh sisältäen myös legionellakuumennuksen.




Ps. Kuka osaa sanoa että miksi tuo X-akselin päivämäärä muuttuu tuollaiseksi juoksevaksi luvuksi kun tallentaa OpenOfficen kuvan jpg-formaattiin?
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #108 : 29.01.13 - klo:21:09 »
Seagear: miten mittaat tuon käyttöasteen?
Sinullahan on ThermIq mutta siitä ei sitä taida saada irtia.
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #109 : 29.01.13 - klo:21:31 »
Seagear: miten mittaat tuon käyttöasteen?
Sinullahan on ThermIq mutta siitä ei sitä taida saada irtia.

Ei ole ThermIq:ia, ihan vaan kynäloggerilla ja taulukkolaskentaohjelmalla mennään. Eli siis viikon käyttötunnit jaettuna viikon kokonaistunneilla eli 168:lla. Edellyttää tietty lukemien kirjausta aina samaan kellonaikaan viikon välein.

Muita seurattavia/laskettavia juttuja
- kokonais-kWh
- viimeisen viikon kWh
- vuorokausikulutus viim. viikolla
- viim. kuukauden kWh
- kokonaiskäyttötunnit (sis. lämmin käyttövesi)
- lämpimän käytöveden tunnit
- kulutus kWh/käyttötunti
- keruun tulo-/menolämpö
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa nikoak

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #110 : 31.01.13 - klo:13:58 »
Jos katsot esim. minun TRENDiä, niin huomioi että tästä ylitehopumpusta lähtee yli 20kW lämpöä eli mikäli itselläni olisi 8-10kW:n pumppu niin näkymät olisivat aivan eri.


En verrannut sinun trendiin, vaan tuohon "kulutus pakkaskeleillä" ketjuun jossa pari diplomat 8lla varustettua kuluttaa n. 20kwh näillä pikkupakkasilla.
Eli itsellä kolmanneksen verran enemmän, joten on siinä eroa.

Lattiapiirin pumppu on 1 nopeudella, joten täytyy säätää se isommalle jos vaikuttaa. Onkos siinä säätämisessä jotain kikkaa kun ei meinannut normi ruuvimeisselillä kääntyä wilon säätö"ruuvi"? Täytyykö virrat olla pois pumpusta? Lattiapiirin lämpötilaero kyllä on valmistajan suosituksissa 6-7 astetta, mutta ilmeisesti virtausnopeuden nosto vaikuttaa..?
thermia diplomat 8 tws. 170m2 + erillinen talli  lattiakierrolla rv2006

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #111 : 31.01.13 - klo:22:07 »
Ethän ole kääntämässä sitä kiiltävää osaa?  ???
Pumpun päällä on musta vipu jossa kolme asentoa. Voi kääntää lennossa eikä ole tiukka
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa zami

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #112 : 23.02.13 - klo:19:03 »
Terve

Mulla olis sama juttu kun ketjun aloittaneella eli olen muuttanut puol vuotta sitten maalämpö-taloon ja mietin tuon masiinan asetuksia. Tiputin käyrää vanhan omistajan jäljiltä. Voisitteko arvon foorumilaiset hiukan kommentoida näitä asetuksia jotta näyttääkö siltä miltä pitää.

Talo on 86 rakennettu, vesipatterein varustettu, 140m2 lämmitettävää, patteritermostaatit täysin auki ja sisälämpötilä pysyy kohtuu hyvin 20-22. Niin ja keruuputket on reiässä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
190m2 (20ast) ja 100m2 (10ast) - Thermia Diplomat 8 - 144m kaivo

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #113 : 23.02.13 - klo:20:04 »
No tuota, omaan silmään pisti lähinnä nuo lämmityskäyrän hienosäädöt. Itsellä +5C = -1,  0C = +1 ja -5C = +2. Meillä tulisi vilu jos 0C olisi -4, koska silloin tuulee usein reippaasti kun ulkolämpö pyörii nollan nurkilla.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #114 : 23.02.13 - klo:20:50 »
Ja integraali on vain 80. Kantsisko koittaa pikkuhiljaa nostaa johonkin 120-150 nurkille.
Ja tuo Seagearin huomio pisti myös silmään.
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa zami

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #115 : 23.02.13 - klo:20:58 »
Tuo integraali on hiukan hukassa, eli ei mitään käsitystä ko. arvosta. Ilmeisesti viittaa jotenkin käyntiaikaan...

Tuo -4, oon tiputtanu sitä kun tässä nollan nurkilla sisälämpötila tahtoo nousta likemmäs 23 astetta. 21 astetta on tavoite.
190m2 (20ast) ja 100m2 (10ast) - Thermia Diplomat 8 - 144m kaivo

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #116 : 23.02.13 - klo:20:58 »
Ja integraali on vain 80. Kantsisko koittaa pikkuhiljaa nostaa johonkin 120-150 nurkille.
Ja tuo Seagearin huomio pisti myös silmään.

Meilläkin on integraali 120-150 lauhemmalla kaudella. Mutta jos talvella pitää -120 tai yli niin menee integraali aika alas ennen kuin alkaa taas nousta, jonnekin -400 tienoille. Ja jos vielä saunotaan niin paukahtaa vastukset päälle.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #117 : 23.02.13 - klo:21:02 »
Tuo integraali on hiukan hukassa, eli ei mitään käsitystä ko. arvosta. Ilmeisesti viittaa jotenkin käyntiaikaan...

Tuo -4, oon tiputtanu sitä kun tässä nollan nurkilla sisälämpötila tahtoo nousta likemmäs 23 astetta. 21 astetta on tavoite.

Integraalin ymmärtää paremmin termillä asteminuutti. Eli Celsius-aste x minuutti. Jos lämmityspiiriin menee yhden asteen liian viileää vettä tunnin ajan niin lukema menee alaspäin 60:llä. Eli siis esim. 0 => -60.

Vastaavasti kun pumppu tekee lämmintä niin se tekee "ylilämmintä" jolloin lukema pienenee. Ja nollassa pumppu sammuu.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #118 : 23.02.13 - klo:21:07 »
Tuo integraali on hiukan hukassa, eli ei mitään käsitystä ko. arvosta. Ilmeisesti viittaa jotenkin käyntiaikaan...

Tuo -4, oon tiputtanu sitä kun tässä nollan nurkilla sisälämpötila tahtoo nousta likemmäs 23 astetta. 21 astetta on tavoite.

Pudota mielummin huonearvoa vaikka 20C asteeseen. Itse en oikein ymmärrä tuota -5, 0 ja +5 käyrän säätämistä. Se rikkoo mun mielestä tuon käyrän säätämisen logiikkaa.

Integraalilla säädetään käyntijaksojen ja taukojen pituutta. Mitä enemmän lukema on sitä pidemmät jaksot.

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Asetukset kunnossa?
« Vastaus #119 : 23.02.13 - klo:21:51 »
Pudota mielummin huonearvoa vaikka 20C asteeseen. Itse en oikein ymmärrä tuota -5, 0 ja +5 käyrän säätämistä. Se rikkoo mun mielestä tuon käyrän säätämisen logiikkaa.

Sillä käyrän säädöllähän nimen omaan haetaan "talokohtaista hienosäätöä" olosuhteissa, joissa lämmitystarve ei ole lineaarinen ulkoilman lämpötilaan nähden.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73