Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Thermia diplomat 8 tws , takan poltto ja äärimmäinen sähkönsäästö  (Luettu 1253 kertaa)

Poissa nikoak

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Tänne niksit miten yhdistät tehokkaimmin maalämpöpumpun ja takan. 170-180 m2 rakennusvuosi 2006 ja pörssisähkön kanssa pelleilyä.
Olen nyt käsin ottanut lämpöpumpun pois päältä ja lapannut puuta takkaan. Ennakoivasti olen laittanut Lämminvesikäytön päälle ennen peseytymistä.

Kysymyksiä:

Näissä ei taida olla mitään valikkoa , jotta saisi lämmityksen päälle esim yöllä?

Huoltovalikosta laitoin lämminvesipyynnin 38c, Miksi pumppu jauhaa lämminvesi käytöllä vaikka lämpimän veden lämpötila näytöllä 50c kun se tekee lämmintä vettä? Eli huolto-> lämmin vesi-> Käynn. valikosta kävin muuttamassa käynnistyslämpötilan. mistä muutetaan se missä asteessa lämmitys loppuu?

« Viimeksi muokattu: 21.11.22 - klo:11:08 kirjoittanut nikoak »
thermia diplomat 8 tws. 170m2 + erillinen talli  lattiakierrolla rv2006

Poissa nikoak

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Eipä ole viikkoon näkynyt halpaa yösähköä..  Ja siltä se näyttää että kun klo 23 laitan päälle maalämpöpumpun talo on yhtä kylmä aamullakin. Lattiat toki lämmennyt hiukan.

Yksi ongelma tässä on sunair 450 iv kone. Esilämmityspatteri on pieni  ja kytketty maalämpöpiiriiin.  Eipä se mitään lämmitä jos lämmityksen aikanakin sinne menee 24-29c vettä ja tauolla 21c vettä. Kovalla pakkasella puhaltaa kylmää
thermia diplomat 8 tws. 170m2 + erillinen talli  lattiakierrolla rv2006

Poissa Termia2008

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Hei, Minulla on sama mlp. Ja samankokoinen talo, mutta paljon vanhempi, 2,5-kerroksinen. Takka on keskellä, se itsessään n. 2000kg, muuri ehkä saman verran. Nyt ollaan harjoittelemassa pörssisähköön siirtymistä. Ja takka+muuri ovat suurin puskuri.

Minun ratkaisuni toistaiseksi: Lämmitetään pesällinen päivittäin, isompi jos tehdään ruokaa tai leivotaan takassa olevassa leivinuunissa. Lämmitys on vesikiertoinen ja pattereilla. Poistin tai aukaisin kaikki patteritermostaatit, paitsi takan kanssa samassa tilassa olevat, jotka ovat nyt 3/5. Lämmönsäätö jää siis lähinnä maalämpöpumpun varaan.

Näyttäisi, että kun aamulla uuni sytytetään niin mlp reagoi muutaman tunnin viiveellä. Tällä ei siis pysty leikkaamaan aamun kalliita pörssisähkön tunteja mutta kallista päiväsähköä jonkin verran. Kokonaissähkön kulutus on syys-lokakuussa ollut 50% edellisvuotisesta. Tunnin tarkkuudella tapahtuva seuranta on seuraava tavoite mutta nykyinen jakeluyhtiö antaa tiedot vuorokauden myöhässä. Sähkön tuntikulutukseenkin näyttää löytyvän erillisratkaisuja mutta mieluummin integroisin koko seurannan ja ohjauksen.

Edistyneempi tavoite kuitenkin olisi ennakoiva optimointi (tai edes tyydyttävä kompromissi): (i) ajantasainen sähkönkulutus, (ii) tulevan 35h pörssisähköhinnat, jotka tiedetään, (iii) 35h jälkeinen sääennuste. Noiden lähtötietojen pohjalta pitäisi syntyä jokin dynaaminen säätö, joka ohjaisi keskimääräistä halvempien tuntien käyttöön.

Näyttää, että tässä asiassa on kovasti pöhinää, ja monia (olen löytänyt 10+) eri ohjaustapoja on osin dokumentoitu, ja kaupallistakin tarjontaa on. On vaan melkoinen kahlaaminen, jotta löytäisi neulan heinäsuovasta. Joillakin on edistyksellisiä ratkaisuja mutta ne taas eivät välttämättä ole parhaiten viimeisteltyjä tai kuluttajalle ystävällisimpiä.

Olen päättänyt käyttää ainakin muutaman viikon asian tutkimiseen. Sinä aikana käyn vielä läpi mlp:n asetukset ja pyrin katsomaan miten sen parametrit vaikuttavat. Mutta ehkä joululahjaksi saisi koottua itselle kovan/pehmeän paketin, joka lämmittäisi kuin mummon neulomat villasukat, eivätkä maksaisi paljoa enempää (mummo koodaamaan ja kolvaamaan)?

Poissa Lettumiksu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Tänne niksit miten yhdistät tehokkaimmin maalämpöpumpun ja takan. 170-180 m2 rakennusvuosi 2006 ja pörssisähkön kanssa pelleilyä.
Olen nyt käsin ottanut lämpöpumpun pois päältä ja lapannut puuta takkaan. Ennakoivasti olen laittanut Lämminvesikäytön päälle ennen peseytymistä.

Kysymyksiä:

Näissä ei taida olla mitään valikkoa , jotta saisi lämmityksen päälle esim yöllä?

Huoltovalikosta laitoin lämminvesipyynnin 38c, Miksi pumppu jauhaa lämminvesi käytöllä vaikka lämpimän veden lämpötila näytöllä 50c kun se tekee lämmintä vettä? Eli huolto-> lämmin vesi-> Käynn. valikosta kävin muuttamassa käynnistyslämpötilan. mistä muutetaan se missä asteessa lämmitys loppuu?

Selvittelin itsekin miten kyseisestä pumpusta saa muutettua käyttöveden lämmityksen pysäytyslämpötilan. Vastaus oli ettei sitä voi muuttaa.
Talo 122m2 ja autotalli 53m2 lattialämmöllä. Rakennusvuosi-22. Thermia Diplomat Optimum 8kw. Kaivo 190m

Poissa vesa.saarenpaa@gmail.com

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Laitoin uudet huonesäätimet jotka voi ajastaa. Päästää lomitetusti eri huoneisiin lämmintä vettä kiertoon 22-06. Voi myös etäohjata. Moes laitteita, tilasin saksan amazonesta 13kpl a 40e.

Vaihdoin aiemmin uudet kermin toimilaitteet koska vanhat eivät toimineet.

Takan käyttö nyt kokeilussa. Päivällä lämmitetty takka oletettavasti aiheuttaa sen että huonesäätimet eivät aukea koska lämpöä tulee takasta.

Thermian käyrät vaikuttaa siihen kuinka kuumaksi se haluaa veden lämmittää.

Poissa nikoak

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Tänne niksit miten yhdistät tehokkaimmin maalämpöpumpun ja takan. 170-180 m2 rakennusvuosi 2006 ja pörssisähkön kanssa pelleilyä.
Olen nyt käsin ottanut lämpöpumpun pois päältä ja lapannut puuta takkaan. Ennakoivasti olen laittanut Lämminvesikäytön päälle ennen peseytymistä.

Kysymyksiä:

Näissä ei taida olla mitään valikkoa , jotta saisi lämmityksen päälle esim yöllä?

Huoltovalikosta laitoin lämminvesipyynnin 38c, Miksi pumppu jauhaa lämminvesi käytöllä vaikka lämpimän veden lämpötila näytöllä 50c kun se tekee lämmintä vettä? Eli huolto-> lämmin vesi-> Käynn. valikosta kävin muuttamassa käynnistyslämpötilan. mistä muutetaan se missä asteessa lämmitys loppuu?

Noniin Marraskuu 1038kw (josta tallin sähkölämmityksen osuus n200kwh). Ero vuodentakaiseen -600kwh. Nyt olen ottanut maalämpöpumpun päivisin kokonaan pois päältä ettei lämminvesituotantoakaan ole , koska meillä se alkaa tekemään lämmintä vettä vaikkei kulutustakaan ole muutaman tunnin välein.   Yölläkin sähkö tällä viikolla sen 35snt /kwh...
thermia diplomat 8 tws. 170m2 + erillinen talli  lattiakierrolla rv2006