Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pitäisikö G2 olla aina täysteho?  (Luettu 3606 kertaa)

Poissa 258m2

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Pitäisikö G2 olla aina täysteho?
« : 18.02.12 - klo:19:10 »
Hei
Thermia G2 on vaihtovenan ja tulistuspumpun risteytys. Kylmillä keleillä hyödynnetään tulistusta, kesällä vaihtovenaa. Kovilla pakkasilla tein huomion, että kun käyttöveden tulistus on päällä, ilmiselvästi lämmönjakoon menevän energian meno on pienempi. Muissa tapauksissa kuin käyttöveden kuumennuksessa tulistusenergia ohjataan lämmönjakoon (näin olen tulkinnut toiminnan).  Jotta G2 toimisi optimaalisesti, pitäisi pumppu olla aina täystehoiseksi mitoitettu. Muutoin käyttövettä tulistaessa kovalla pakkasella menevät vastukset päälle. Tämä ei kai ole tarkoitus. Itse sain simuloitua tuon tilanteen, kun laitoin A2 integraalin hyvin suureksi (-200). Enpä laita ensi talvena. Jos pumpun mitoittaa osateholle, häviää tuo tulistuksen ideologia ja hyöty, ainakin taloudellisesti. Itse olen kyllä ehdottomasti täystehon kannalla.
Puutalo pattereilla vm. 1952 258m2 ja  2 x 170m lämpökaivoa. Thermia G2 16Kw.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Pitäisikö G2 olla aina täysteho?
« Vastaus #1 : 19.02.12 - klo:13:48 »
Ei ole ihan yks selitteinen asia. Tulistimesta saadaan paras hyöty pitkillä käyntijaksoilla ja hieman alle täystehoinen on myös ok.
Tärkeintä on säätää tuota käyttöveden max.lämpöä alemmas. Olen nähnyt noissa yli 90 asteen lämpötilaa käyttövedessä ja silloin se ei ole enää järkevällä tasolla. Jotain 70 tai jopa alle niin sen jälkeen kaikki energia menee lämmitykseen..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa 258m2

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Pitäisikö G2 olla aina täysteho?
« Vastaus #2 : 20.02.12 - klo:10:58 »
Käyttöveden ylälämmöllä voi vaikuttaa käyttöveden määrään talvella, ja toisaalta siihen, ettei käyttövesi viilene käytössä niin paljon, että tarvitsisi mennä vaihtovenan käyttöön. Itsellä se on ollut 70. Kesällähän tulistusenergiaa ei saada, jolloin käyttövesi tehdään luonnollisesti vaihtovenalla.  Yliteho ei tietysti ole käyntijaksojen kannalta hyvä.
Puutalo pattereilla vm. 1952 258m2 ja  2 x 170m lämpökaivoa. Thermia G2 16Kw.