Ei varsinainen vastaus kysymykseen, kun siihen on jo vastattukin, mutta laitanpa omia kokemuksia. Onko sulla lattiapiirissä ulkoinen kv-pumppu jo nyt? Jos ei ole, myyjä saattoi tarkoittaa sitä. Tuo siis kierrättää lattialämmityspiirin(ja IV-koneen vesipatterin) vettä silloinkin, kun pumppu tekee käyttövettä.
Minulla ei aluksi tuota lämmityspiirin ulkoista pumppua ollut, mutta laitatinpa sen sittten jälkikäteen mielenrauhan vuoksi. Käytännössä en ole tuolla huomannut mitään vaikutusta talon, tallin tai tuloilman lämpöihin. Mieltä kuitenkin rauhoittaa, kun tietää että vesi kiertää koko ajan.
Minulla on Ilto Econo 440, eli jälkilämmitys vesipatterilla. Vesipatterin tehtävä on varmistaa että venttiileistä huoneisiin tuleva ilma on tarpeeksi lämmintä. Iltossa on "jäätymisenestoanturi" tehtaalla säädetty 0 asteeseen, eli jos kennon läpi tulee tuon(tai kylmempää) lämpöistä ilmaa, pysäytetään tulopuolen puhallin. Tuolla asetuksella Ilto alkaa meillä pätkimään(2-asento) tuloilmaan noin -15 asteessa. Taloon muuttaessa tuo pätkiminen häiritsi mielenrauhaa, mutta nyt tuohon on vähän turtunut. Kun tuloilmapuhallin pysähtyy, jostakin laite repii korvausilman kuitenkin. Mekin ainakin yritimme rakennusaikana panostaa tiiviyteen, mutta eipä korvausilman repimisestä ongelmaa ole tullut. Kaipa niitä reikiä sitten jäi.
Pari kertaa kenno on tuolla tehdasasetuksella kuitenkin osittain jäätynyt, joten nostin tuota anturin arvoa, olisko nyt jotain +2-3 astetta. Kone pätkii tuloa tietenkin nyt herkemmin, mutta eipähän tule yhtään jäätäkään. Termari mulla on IV-koneen vesipatterissa muistaakseni keskiasennossa(+17) ja esim eilen noin yli -20 asteen pakkasilla tuloilma huoneisiin oli yli 20 astetta kauimmaisissa huoneissa, venttiilistä vierestä Fluken infrapunalla mitattuna. IV-putket ovat todella hyvin eristettyjä.
Jos tuon kuutiokoneen tuloilman pätkimisen haluaa kokonaan kuriin, pitäisi olla jonkinsortin esilämmitin. Minulla ei ole tuloputkessa perhosventtiiliä, joka sulkeutuisi puhaltimen pysähtyessä, mutta sekin voisi hieman auttaa asiaa(?). Nythän kylmää ilmaa valuu kennolle vaikka tulopuhallin pysähtyy. Tai sitten jotain muuta Pelle Peloton virityksiä, esim lämpimän huoneilman sotkeminen tuloilmaan tms.
Rakennusvaiheessa suunnittelin pyöriväkennoista IV-konetta, mutta ainakin silloin(2007) hintaero Iltoon oli niin suuri(olikohan peräti 400 euroa), että päädyin kuutiokoneeseen. Nyt laittaisin pyöriväkennoisen vaikka maksaisikin enemmän. Iltossa on muitakin ärsyttäviä piirteitä, esim anturien säätöpotikat on piilotettu pellin taakse, jonka "vain sähkömies saa aukaista". Täytyy aina ruuvata ruuvit irti ja aukaista pelti. Varsinkin kesällä tuo ärsyttää, kun kesäpelti aukeaa tehdasasetuksella vasta +19 asteessa. Tuon olen kesäksi vääntänyt nollaan, niin voi helteillä yöllä ajaa taloon viileämpää ilmaa. Syksyllä taas sitten takaisin.