Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämpöä pienehköön OKT:oon - järkee vai ei?  (Luettu 4751 kertaa)

Poissa amulus

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
  • Thermia Optimum Diplomat 4kW, Ilto 270
En löytänyt yleistä maalämpöfilosofointifoorumia. Kerran Thermialta on tullut tarjous kyseltyä, niin...

Olemme remontoimassa maalämpönäkövinkkelistä pientä omakotitaloa, jonka lämmin pinta-ala on 133m2. Lämmitys vaihtuu vesikiertoiseen lattialämmitykseen. Seiniin, yläpohjaan ja lattiaan lisäeristystä, ikkunat uusiksi.

Tällä hetkellä veden lämmitystä hoitelee 35v öljypannu, mutta ikänsä puolesta se on selkeästi palvelusikänsä ehtoopuolella. Uutta öljypannua ei taloon tule ja pellettisysteemeille talossa ei ole sijaa.

Korkeahkoista alkuinvestointikustannuksista huolimatta olemme puntaroineet myös maalämpöpumppukauteen siirtymistä. Löytyykö joukosta saman kokoisen talon öljystä maalämpöön muuttaneita - onko hommassa tolkkua? Tonttia on sen verran, että letkut voisi laittaa pintaa.

Käytön helppous ja ekologisuus tukevat vaihtoehtoa, mutta takaisinmaksuaika on toki pitempi kuin isommissa mörskissä.

Puntarissa on myös PILP, mutta jotain syystä se ei ideana tunnu uskottavalta Suomen oloissa. Myös PILP-kompuroiden laatu epäilyttää.

Kommentteja?

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: Maalämpöä pienehköön OKT:oon - järkee vai ei?
« Vastaus #1 : 13.03.06 - klo:11:32 »
Minä lähestyisin asiaa eri kannalta.

Jos talosi kuluttaa nyt 3000 litraa öljyä.
Eli noin 28000kWh.

Eristämällä saat kulutuksen laskemaan ehkä 23000kWh:iin.

Josta lämpöpumpun ottotehon vaatima energia lienee n. 6500 kWh.

Energia maksaa nyt sinulle 3000*0,6 = 1800€
Maalämmöllä remontoituna 6500 * 0,07 = 455€
Eli säästöä tulee vuositasolla noin 1350,-

Investointi lienee noin porakaivoineen lattialämmityksineen, jos itsekin tekee töitä noin 15000€

Eli sijoitetun pääoman tuotto on noin 9% eli todella hyvä! -pankin korko, jollei rahaa ole itselle

Ja pitää muistaa, että talon arvo on noussut ainakin tuon 15000€, jollei jopa 20000€.

Minä en edes epäröisi!

Poissa pölötis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
  • 8,5 Nibekin taitaa toimia 10/2004
Re: Maalämpöä pienehköön OKT:oon - järkee vai ei?
« Vastaus #2 : 13.03.06 - klo:15:47 »
Kolkyt viis vuotta vanhoilla öljyvehkeillä arvioisin
saatavan kolmesta tuhannesta öljylitrasta tehoa irti vain noin 21500 kw/h.
Uusilla öljylaitteilla saisi ehkä sen 28000kw/h.
« Viimeksi muokattu: 13.03.06 - klo:15:49 kirjoittanut jpeltis »

Poissa amulus

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
  • Thermia Optimum Diplomat 4kW, Ilto 270
Re: Maalämpöä pienehköön OKT:oon - järkee vai ei?
« Vastaus #3 : 13.03.06 - klo:16:30 »
Kiitoksia vasteista! Ennen remonttia talossa on ollut lämmintä tilaa ainoastaan 72m2, joten remontin jälkeisen ajan öljyn kulutusta voi vain arvioida laskennallisesti. Nyt öljyä on kuulemma mennyt 1700-1800 l/vuosi, joten tuo 3000l nykyisellä pannulla on varmaan aika lähellä lisäeristyksistä huolimatta. Joka tapauksessa seinissä on remontin jälkeen vain 150mm villaa. Yläpohjaan tulee pääosin 300mm. Reunoilla vähemmän, koska harjakatto on erittäin loiva.

Rahoitusrajoitteisesti hommaa toki tehdään, mutta meillä on kuitenkin suunnitelmissa asua talossa x vuotta eli vähän pitempään.

Maalämpö on kyllä entistä vahvempana vaihtoehtona tämänkin ketjun pohjalta. Tuollainen säästö/takaisinmaksuskenaario näyttää hyvin uskottavalta jo tämänkin päivän hinnoilla - saati sitten muutaman vuoden kuluttua.

Poissa ziffy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 148
Re: Maalämpöä pienehköön OKT:oon - järkee vai ei?
« Vastaus #4 : 13.03.06 - klo:16:38 »
Voisin kommentoida tuon PILP:n osalta. Itse pidin pilp:iä aluksi hyvänä vaihtoehtona ja sellaista olin jo mielessäni hankkimassa kunnes aloin tarkemmin asiaa miettimään. PILP:iä markkinoidaan lämpöpumppuna mutta oikeastaan se vastaa ilmanvaihtokonetta LTO ominaisuudella jonka talteenottamasta lämpöenergiasta kesällä riittää myös käyttöveden lämmittämiseen.

Ohessa karkea laskelma:
Määräyksien mukaan kohteessasi ilmamäärä joka tulisi vaihtua noin kerran tunnissa on n. 173 m3, 48 l/s.
(133 m2 * 2,60 (oletettu huonekorkeus) = n. 346 m3)

Tapauksessasi jos arvioidaan talosi:
sisälämpötila: +21
talon tilavuus: 346 m3
--> poistomäärä: 48 l/s
--> tuloilmamäärä: 43,2 l/s (90% poiston määrästä eli 10% alinpaineinen)
PILP:ien jäteilmanlämpötilat keskimäärin: 0 - +8

niin saadaan
PILP:n kompressorilla talteenotettavaksi lämpöenergian määräksi:
sisälämpötilan ollessa +21 ja jäteilman (astetta)
0: 1,21 kWh
+8: 0,75 kWh

Mikäli taloosi sisääntuleva ilma (43,2 l/s)halutaan lämmittää +21 asteiseksi niin
ulkolämpötilan ollessa:
+5 astetta tarvitaan 0,83 kW
0 astetta tarvitaan 1,09 kW
-5 astetta tarvitaan 1,34 kW
-15 astetta tarvitaan 1,87 kW

Ja ohessa siis ei ole huomiotu talon vaipan kautta tapahtuvaa lämmön johtumista, ainoastaan tuloilman lämmittämiseen tarvittava teho. Laskelmassä ei ole huomioitu ilmankosteuden vaikutusta energian määriin.

Tuo oli sellainen suunta antava mutta josta näkee että sähkövastus alkaa laulamaan aika nopeasti.

Edit: Epäselvyyksien välttämiseksi, pilp:n antoteho on 1,3 - 1,76 kW kun talteenotettavan energian määrään lisätään kompressorin ottoteho 550W.
« Viimeksi muokattu: 14.03.06 - klo:08:11 kirjoittanut jala »
Nibe 1210-5, lämpökaivo 115/119m, harkkotalo 550m3