Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sulakekoko  (Luettu 6515 kertaa)

Poissa Valpo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 49
  • Thermia Diplomat TWS 10, kaivo 200 m
Sulakekoko
« : 06.05.05 - klo:19:09 »
Olen hankkimassa Thermia Diplomat TWS 10 -pumppua. Pitääkö minun valita pääsulakkeeksi 3x35 A vai pärjäänkö 3x25 A -pääsulakkeilla.

Thermian mainoksessa sanotaan:
Kompressori, sulakekoko: 3x10 A (C-käyrä)
Lisälämpö (3/6/9 kW), sulakekoko 3x16A (B-käyrä)

Yhteenlaskettuna: (3x10A + 3x16A) = 3x26A. Tämän mukaan minun tulee valita pääsulakkeen kooksi 3x35A.  Pystyykö asunnon pääsulaketta mitoittamaan siten, että Kompressori ja lisälämpö eivät olisi yhtä aikaa päällä. Tai vaikkapa siten, että kompressorin kanssa samanaikaisesti ei olisi kuin osa 9 kW:n lisävastuksesta päällä?

Onko teillä käyttäjillä ilmennyt moitittavaa/kehuttavaa /yllätyksiä Thermian uuteen TWS-malliin liittyen?


Mitähän nuo B- ja C- käyrät mahtavat tarkoittaa?

Poissa Routa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Thermia Diplomat TWS 12, kaivo 206m
Re: Sulakekoko
« Vastaus #1 : 12.05.05 - klo:11:56 »
Meille tulee Diplomat TWS 12 ja tarkoitus olis saada homma pelittämään 3x25A pääsulakkeella. Sähkösuunnittelija sanoi, että sulake on kuulemma helppo vaihtaa suuremmaksi jos tarvitsee. Vähän rajoilla tässä ilmeisesti liikutaan.. turhaan ei haluisi kuitenkaan isompaa laittaa, kun on muistaakseni n. 700 euron ero liittymiskustannuksissa ja jotain eroa kk-maksuissakin.

Poissa Jarno

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
  • Geopro SH7 + 330l varaaja + kaivo 195m
Re: Sulakekoko
« Vastaus #2 : 21.06.05 - klo:16:40 »
Itse yritin myös pärjätä 3x25A sulakkeilla, mutta vaihdettiin ennen pumpun käyttöönottoa 3x35A sulakkeisiin. Ei tarvitse kikkailla sähkökiukaan, lieden tms. käytön kanssa. Lisäksi E.On entisen E-s-p-o-o-n sähkön alueella liittymähinnassa oli eroa 400 EUR, ja kuukausimaksussa ei mitään eroa. Joku virtavahti olisi tullut asennettuna kalliimmaksi, ja varmasti olisi ollut myös vikaherkempi kuin isompi sulake.

Fakta on se, että osatehoisen pumpun kanssa tarvitaan isommat pääsulakkeet, koska idea on nimenomaan siinä, että pumppua ja vastuksia käytetään yhtäaikaa.

Jos 3/6/9 vaihtoehdoista käytetään esim. vain 3 kW, käytännössä siellä on silloin yhdessä vaiheessa 3kW vastus päällä, eikä samaa vaihetta voi samaan aikaan kuormittaa esim. saunan kiukaalla, eli ei toimi!

B ja C on sulakkeiden laukaisuherkkyyksiä, eli miten paljon hetkellistä ylivirtaa kestetään, ennen kuin sulake laukeaa. Moottoreiden (esim. kompressori) kanssa käytetään C-käyrää (kestää pidempiaikaisia virtapiikkejä, joita esiintyy etenkin käynnistyksen yhteydessä). Resistiivisellä kuormalla (sähkövastus) B-käyrä on riittävä (eli vastaavia virtapiikkejä ei esiinny).

  Jarno
« Viimeksi muokattu: 16.07.05 - klo:00:57 kirjoittanut jarno0 »