Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ässä Vsi 10 1 vuodelta 2013  (Luettu 1187 kertaa)

Poissa JormaL

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Ässä Vsi 10 1 vuodelta 2013
« : 21.01.22 - klo:09:17 »
Vanhemmilla on tällainen ja hyvin pelittänyt viime jouluun asti. Kompuralla on käyttötunteja 15 000h.
Laitteesta meni ohjauspaneli pimeäksi 12/2021 jonka paikallinen huolto kävi vaihtamassa. Vanhemmat on 80v+ joten melko peukalo keskellä kämmentä laitteen kanssa. Minun ongelma on, että asun 250km päässä enkä kovin nopeasti pääse laitetta tutkimaan.
Käyrät on aseteltu ihan manuaalin mukaan patterilämmitystä varten. Käyttövesipiiri ei ole käytössä lainkaan vaan vettä lämmitetään puukattilalla, aivan erillinen piiri. Maapiirissä on nesteet kohdallaan, paisuntasäiliön pinta keskellä ala-ja ylämerkkejä jotka asentaja on muoviin mustalla tussilla piirtänyt.
Onko laitteessa mitään reset-toimintoa vai miten viat pitäisi kuitata? Kun en ole kuittausta löytänyt, olen ottanut ohjaussähköt hetkeksi pois. Mitään akkuvarmistusta ei näytä olevan, kello ja pmr nollaantuu. Minulla on 30 vuoden tekninen sähköinsinööritausta joten jonkun verran on mielenkiintoa selvittää vikoja ennen huoltomiehen kutsumista. Huoltomies ei asu kylillä joten käynti maksaa eläkeläisten pussista aina liikaa.
Tällä viikolla meni vikatilaan pehmokäynnistimen vuoksi. Jos toistuu, niin voiko asialle tehdä jotain ennakoivaa? Voisin toki tutkia syvemmältäkin mutta tietty numerosarja on edelleen haussa.
Asetukset on Varaajan yläosa 50-55 C, alaosa 45-50 ja kuumakaasun max 135 C. Kuumakaasut oli 95-97 C kun käy. Menovesi LJ1 43 C.

Mielelläni otan vinkkejä vastaan. Kiitos!


Poissa Tipi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 437
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Ässä Vsi 10 1 vuodelta 2013
« Vastaus #1 : 22.01.22 - klo:10:56 »
Voisi varmaan kokeilla sammuttaa koko kone sen päävirtakytkimestä joksikin aikaa. Varaajan asetusarvoja kannattaisi myös alentaa, varsinkin jos koneella ei lämmitetä käyttövettä. Automatiikka nostaa varaajan asetusarvoja, mikäli lämpökäyrä vaatii kuumempaa vettä.

Tuo pehmokäynnistin saattaa hyvinkin olla viallinen, varsinkin jos siitä ilmoituksia tulee. Meillä pehmo aiheutti ongelmia muutaman vuoden käytön jälkeen ja se vaihdettiin takuuna.

Poissa JormaL

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Ässä Vsi 10 1 vuodelta 2013
« Vastaus #2 : 22.01.22 - klo:14:03 »
Kiitokset kommentista. Mitä arvoja suosittelet alennettavaksi ja kuinka paljon?

Poissa Tipi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 437
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Ässä Vsi 10 1 vuodelta 2013
« Vastaus #3 : 22.01.22 - klo:14:48 »
Kokeile alentaa arvoja vaikka 5 astetta, pitäisi olla positiivinen vaikutus myös hyötysuhteeseen.

Esimerkiksi
- varaajan alaosa 40-45
- varaajan yläosa 45-50


Poissa JormaL

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Ässä Vsi 10 1 vuodelta 2013
« Vastaus #4 : 22.01.22 - klo:17:29 »
Kokeile alentaa arvoja vaikka 5 astetta, pitäisi olla positiivinen vaikutus myös hyötysuhteeseen.

Esimerkiksi
- varaajan alaosa 40-45
- varaajan yläosa 45-50

Laitan nuo huomenna. Olen menossa poikkeamaan siellä.