Maalämpöfoorumi
Maalämmön suunnittelu => Yleistä => Aiheen aloitti: Kilpepe - 08.08.19 - klo:07:32
-
Nyt maalämpösaneeraus on edennyt siihen pisteeseen, että alkaa olla tarjoukset kasassa.
Mitäpä sanotte näistä ja minkä itse ottaisit (ja millä perusteella)? Yhtä tarjousta odottelen vielä, sillä myyjä arveli, että saisi tehtyä Boschin invertteripumpulla paketin alta 11 000 € hinnalla.. ja se kuulostaisi kyllä todella hyvältä.
Tarjoukset
1. Thermia Diplomat Optimum G3 10kW
100 litran puskurivaraaja
3 x 300 metrin putket
Hinta 13 236€
Tähän pyysin päivitystä niin, että maaputkisto 2 x 600m ja varaaja 200 litrainen. Hinta näillä muutoksilla non 300€ enemmän.
Sama myyjä tarjosi myös 2. kohdan Nibe-koneella ja hinta on aikalailla sama kuin tämä Thermian tarjouksessa oleva.
2. Nibe F1245-10
100 litran puskurivaraaja
2 x 300 metrin putket
Hinta 15 933€
3. Viessman 9 kW (malli nyt hukassa kun tarjous jossain, mutta uudenhko inverter)
Ei varaajaa
2 x 300 metrin putket
Hinta noin 16 000€
4. Alpha Innotec PWZS 10 kW
100 litran puskurivaraaja
2 x 300 metriä
Hinta yhteensä 13 560€ (sisältää myös ilmalämpöpumpun asennuksineen, joku tarjouskampanja)
Tähän pyydetty päivitystä 2 x 400 metrin putkella sekä 200 litran varaajalla jolloin lisähintaa noin 500€.
Vastaava laite inverter-versiona noin 1500€ kalliimpi.
Kaikki tarjoukset sisältävät asennustyön (näissä ihan jäätävät erot, kalleimmilla firmoilla asennustyön osuus noin 5000-5500€, halvimmillaan noin 1200€), sekä asennustarvikkeet. Tehdään itse maapiirin kaivutyöt ja putki paikalleen. Pieniä eroja tarjousten asennuslaajuudessa toki on, mutta niitä en nyt tähän ala sen enempää avamaan, sillä eivät ole niin merkitseviä ja vielä voin vääntää näistä myyjien kanssa.
Olin ajatellut, että laitetaan järjestelmään kesää varten erillinen kierto kylppärin lattiaa varteen. Onkohan tämä sitten kuitenkaan tarpeellinen? Talossa on myös lämpimän käyttöveden kierto (tätä en huomannut, sillä pumppu ollut rikki). En ole tarpeellinen. Voiko tämän vaan jättää huomiotta (pumpun töpseli pois seinistä :D)?
Kaikki myyjät ovat tarjonneet ensisijaisesti invertteriä, mutta syystä tai toisesta (tylsä mutu) pitäisi itse on-off konetta ja 200 litran puskuria parempana vaihtoehtona. Vai pitäisikö vaan luottaa myyjiin ja uskoa, että inverter on se parempi systeemi, joka toimii paremmalla hyötysuhteella ja soveltuu erinomaisesti tähän kohteeseen :D
Mitä muuta tässä pitäisi vielä osata ottaa huomioon?
Niin, ja kohteen tiedot sekä mitoituslaskelma löytyvät täältä: <https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=8776.0>
-
Eikö kenelläkään ole mitään sanottavaa tähän?
Vai onko se tosiaan nykyään jo ihan sama, minkä pumpun valitsee? 8)
Joku oli vinkannut aikaisemmissa keskusteluissa ruotsalaiseen sivustoon (vikojen arvioinnin suhteen), mutta oma kielitaito ei ikävä kyllä anna periksi vertailla.
-
Pumpun merkillä ei hirveästi ole merkitystä ainakaan hyötysuhteen kannalta. Ehkä enemmänkin sille, miten pumpun kanssa haluaa harrastella ja kerätä dataa talteen. Nibestä olen ainakin itse pitänyt tuossa mielessä.
Kannattaakohan keruuputkia sisällyttää tuohon tarjouspakettiin ollenkaan, jos kerran kaivuutyöt tulee kuitenkin itseltä? Tuosta saisi varmasti jokusen euron nipistettyä, kun ostaa 40 mm siniraitaa kaupasta ja nakkaa kaivantoon halutun määrän. Parhaimmalta kuulostaisi tuo 3 * 300m.
2*600m kuulostaa aika pitkältä. Viisaammat voivat laskea tuleeko tuosta jo liikaa painehäviötä.
1. Tarjous sinällään aika edulliselta kuulostaa. Hintaa voi haarukoida myös siten, että etsii haluamansa pumpun (+puskurin) nettikaupoista ja pyytää suoraan putkarilta tarjousta asennukselle. Nippeleille voi varata 500-1000e + nesteet.
-
Nibessä näyttäisi käyttöohjeiden pikavilkaisun perusteella olevan monipuolisemmat säädöt kuin Thermiassa. Muutoin näistä pumpuista mitään näkemystä tai kokemusta.
-
Oma näppivirhe. Ei siis 2 x 600, vaan 2 x 300m.
Miten iso ero on käytännössä lämmöntuoton osalta 800m tai 900m keruuputkea? Olin ajatellut, että tuo 800m riittäisi hyvin ja reilustikin, mutta ei se tässä hommassa enää vaikuta laittaisiko kuitenkin vielä 100 metriä lisää.
Pyysin tarjoukset maalämpötukusta ko paketille (pumppu + nippelit). Pyysin myös erillisen tarjouksen Siellä on vaan huonompi rahoitusvaihtoehto, kuin avaimet käteen-paketeissa. Pumpulle alkaa tulla tuon rahoituksen kanssa enemmän lisähintaa kuin muiden myyjien kautta. Joutuu ottamaan hommalle rahoituksen.
Mistä te olette ostaneet omat maalämpöpumput? Entä putkea?
-
JA VIELÄ meni väärin.
Ykköstarjoukseen pyysin laittamaan 2 x 400 metriä.
Aamulla ei onnistu sitten mikään... ::)
-
Eikö kenelläkään ole mitään sanottavaa tähän?
Ei oikein osaa kommentoida, kun ei ole tiedossa kohteen todellinen lämmitystarve.
Ei pysty arvioimaan tarvittavaa lämmityslaitteen enimmäistehoa eikä keruupiirin mitoitusta.
Keruupiirin pituus ja painehäviöt riippuvat maalämpökoneen lämmitystehosta ja siitä, onko kyseessä lattialämmityskohde (COP noin 5) tai patterilämmitys (COP noin 3).
-
Mistä te olette ostaneet omat maalämpöpumput? Entä putkea?
Meltexiltä kannattaa pyytää tarjousta ainakin putkista ja nippeleistä. Listahintoja ei siellä kannata katsoa yhtään. Helposti lähtee puolet pois joistakin (omista) tuotteista. Näyttää jälleenmyyvän myös Nibeä.
Maalämpötukku on antanut ainakin omasta mielestäni realistisia hintoja. Ei ehkä ihan kaikkein halvin, jos jossakin sattuu jokin supertarjous olemaan, muttei myöskään montaa satasta ilmaa hinnoissa.
-
Vaakapiiriin kannattaa valita 3,7 mm seinämävahvuuksinen putki, jos on vähänkään kiviä maassa. Kaivoon laitetaan 2,4mm seinämäistä putkea. Paksumpiseinäisessä on hiukan huonompi lämmönsiirtokyky, mutta kestää huomattavasti paremmin haastavammassakin ympäristössä. Toki jos maaperä on vaikka puhdasta savea tai pieni riski rikkoontumisesta hyväkystään niin ohuempiseinäistäkin voi käyttää. Paksumpiseinäistä kannattaa toki laittaa hiukan pitemmästi.
-
Laitoin tuohon ekaan viestin linkin, joka ei todellakaan sitten toimi linkkinä. >:(
Tässä vielä mitoitustiedot :-\
Tässä laskelman tulos tiivistettynä:
Talo ”talotiili” JOROINEN (Etelä-Savo)
LÄMMITYSTARVE ILMAN LÄMMINTÄ KÄYTTÖVETTÄ - MUT = -32 °C
- Talon alakerta 2009: Lattialämmitys, 21 °C, 140 m2, 350 m3: 6,57 kW 19 752 kWh
- Talon yläkerta 2009: Lattialämmitys, 21 °C, 70 m2, 151 m3: 2,36 kW 6 293 kWh
RAKENNUKSEN LÄMPÖHÄVIÖT YHTEENSÄ 8,9 kW 26 045 kWh
VUOTUINEN LÄMMITYSTARVE: LATTIALÄMMITYS - COP -laskennassa 31 °C - menovesi lämpötila max 35 °C
• Kiinteistö, 210 m2, 501 m3 5,0 COP 7,80 kW 26 045 kWh
- Lämmin käyttövesi, varaajatilavuus 0,185 m3 / 55 °C 2,6 COP 0,76 kW 4 800 kWh
- Yhteensä 4,3 SCOP 8,6 kWh 30 845 kWh
- Vähennetään taloussähkön lämmitysvaikutus -2 720 kWh 0,75 kW 28 125 kWh
- Ei huomioitu mitään lisälämmitysmuotoja 0 kWh 0,00 kW 28 125 kWh
- Pumpulla tuotetaan 8,60 kW 28 125 kWh
- Sähkövastuksella tuotettavaksi jää 0 kWh
Yhteensä 28 125 kWh
Tarvittava lämmityslaitteen lämmitysteho 8,6 kW
- Valitun lämmityslaitteen lämmitysteho, ( Optimiteho) 8,6 kW
- Valitun lämpöpumpun teho riittää saakka -32 °C
▪ Maasta kerätään ( 4,3 COP) 6,9 kW 21 638 kWh
▪ Sähkölaitokselta tulee pumpun käyttösähköä 6 487 kWh
▪ Ostosähköä yhteensä (pumpun käyttösähkö + vastuslämmitystä 0 kWh) 6 487 kWh
Tarvitaan 229 aktiivimetrin lämpökaivo. Keruun virtaus oltava vähintään 0,51 l/s (= 30,6 l/minuutissa).
Liitäntäputkitus pumpulta kaivolle. Etäisyys 10 m 2 kpl PE40x3.7 20 m
Kaivon aktiivisyvyydellä tarkoitetaan sitä kaivon syvyyttä, jossa keruuputkisto on aina veden ympäröimänä.
Alla keruupiirin painehäviö sileäseinämäisille keräinputkille (0,51 l/s):
• Kaivon painehäviö 0,51 l/sek virtauksella ja PE40*2.4 putkilla, ΔT = 3,3 K 72 kPa (0,72 bar)
• Kaivon painehäviö 0,51 l/sek virtauksella ja PE45*2.6 putkilla, ΔT = 3,3 K 41 kPa (0,41 bar)
• Kaivon painehäviö 0,51 l/sek virtauksella ja PE50*2.8 putkilla, ΔT = 3,3 K 26 kPa (0,26 bar)
• Tai vaakakeruupiiri, kostea savi, 583 metriä = 2 x 300 m PEM40x3.7 SINIRAITA.
- Keruuputkien upotussyvyys vähintään 1,2 m.
-
Siinähän ne tiedot olivat.
Käytätkö kahta nimimerkkiä, sekä "Talotiili", että "Kilpepe".
Nimimerkillä "Kilpepe" laskelmaa ei ole foorumilla.
Sekaannusten välttämiseksi olisi hyvä keskustella jostain tietystä projektistaan aina samalla nimimerkillä.!
Liitin omaan viestiisi painehäviölaskelman, jonka mukaan keruun painehäviö ei tule ollenkaan liian suureksi 2x400 metrin lenkeillä (28 kPa), saati sitten 2x300 m lenkeillä (21 kPa).
-
Käytän kahta eri selainta. En muistanut, että olen joskus tehnyt tänne tunnukset ja tein uudet tunnukset kun maalämpöprojekti oli taas ajankohtainen. Kun käytin toista selainta, niin selain kirjasi tänne vanhoilla tunnareilla enkä edes huomannut tätä :D siis kyllä Kilpepe = talotiili. ;D
-
Olisiko sitten liioittelua laittaa 3 x 300 metriä ja onko siitä enempää hyötyä kuin esimerkiksi 2 x 400 metristä?
Miksi eri pumppumerkeillä on erilaiset suositukset keruupiirin pituuden suhteen?
Jäin vaan miettimään, kun Alpha Innotech -pumpun myyjä sanoi, että heidän ohjelmansa laski keruupiirin riittävän noin 450 metrisenä. Sitten taas Thermian myyjä laski, että keruupiirissä pitäisi olla pituutta vähintään 850 metriä. Eikö mitoitus pitäisi kuitenkin tehdä talon eikä pumpun mukaan, jos pumpuissa sinänsä ei ole mitään suurempia eroja (teho sama).
-
Vaakakeruupiirin mitoittaminen on aika tavalla epätarkkaa.
Ohjelmien erilaisuudesta johtuvat nuo erot.
2x400 m olisi aika hyvä.
Painehäviö ei nouse liian suureksi, vaikka olisi 2x500 metriä (PE80 40x3,7/500m SDR11 siniraita, noin 38-40 kPa).
-
Eikö mitoitus pitäisi kuitenkin tehdä talon eikä pumpun mukaan, jos pumpuissa sinänsä ei ole mitään suurempia eroja (teho sama).
Mitoitus pitää tehdä talon vaatiman kulutuksen mukaan. Sitten sen mukaan valitaan sopivan kokoinen pumppu.
-
Tämä alkaa jo mennä jankkaamisen puolelle, mutta vääntäisikö joku nyt vielä rautalangasta.. :D
Eikö lämmöntuoton kannalta ole mitään väliä sillä, onko putkisto 2 x 400m vai 3 x 900m?
Nyt vasta mietin tarkemmin sijoitusta, niin tuossa vieressä kulkee tie, jonka ali putki on pakko laittaa ja siinä tulee eristettyä pätkää noin 25m suunta. Tuosta kohtaa putket täytynee laittaa samaan kaivantoon, jolloin esim. 2 x 400m putkesta häviää jo 100 metriä. Oletettavasti tuolta eristetyltä pätkältä (jossa putket samassa kanaalissa) ei saa mitään lämpöä talteen.
Riittääkö siis 700 metriä? >:(
-
Onko tuo moottoritien alitus kun 25m saat mittaa?
-
10kW pumpulle riittää varmasti 600m putkea ja jos tuo tienalitus vie osan niin laita se 2*400m. Paksulla seinämällä tosiaan maapiiri. Nytkin yhdellä asiakkaalla vuotaa ~6v vanha putki jostain vaikka on tehty paksulla seinämällä. Ei ole häävi alkaa kaivamaan uusiksi kun eihän tuota oikein millään löydä vanhasta kaivannosta. Uudesta kyllä löytyy.
-
Kiitos taas vastauksista.
Ei tuossa sentään motaria ole talon vieressä vaan putket joutuu vetämään pihan läpi, jota aurataan talvella ja naapurin tie menee sitten tuosta vierestä vielä eli peltoon on teknisen tilan kulmalta matkaa noin 25 metriä ja tuo alue aurataan talvella.
Näistä nyt sitten pitäisi valita
Nibe F-1245 10kW pumppu
2 x 400m
200 litran puskuri
hinta yhteensä 12 850€
Thermia Diplomat G3 10 kW
3 x 900m
200 litran puskuri
Tätä ko myyjä ei halua laittaa 2 x 400m, kun mitoitus vaatii vähintään 850m.
hinta yhteensä 12 990€
-
Kiitos taas vastauksista.
Ei tuossa sentään motaria ole talon vieressä vaan putket joutuu vetämään pihan läpi, jota aurataan talvella ja naapurin tie menee sitten tuosta vierestä vielä eli peltoon on teknisen tilan kulmalta matkaa noin 25 metriä ja tuo alue aurataan talvella.
Näistä nyt sitten pitäisi valita
Nibe F-1245 10kW pumppu
2 x 400m
200 litran puskuri
hinta yhteensä 12 850€
Thermia Diplomat G3 10 kW
3 x 900m
200 litran puskuri
Tätä ko myyjä ei halua laittaa 2 x 400m, kun mitoitus vaatii vähintään 850m.
hinta yhteensä 12 990€
Varmaan pitää olla 3*300m tuo keruuputki. 600m mielestäni riittäisi. Eihän se lisäputkimäärä tuo oikeastaan mitään etua, mutta jos halvalla saa..
On nimittäin aivan pilkkahintainen tuo Thermian paketti jos sisältää putket+nesteet/900m. Kuten aiemminkin olen todennut tuo G3 on varmaan markkinoiden ykköspumppu edelleen. Käyttöveden vuosihyötysuhde patteritalossa on omaa luokkaansa. Invertterit on vieläkin vähän ?? ja 200L puskurilla ei invertteri tuo mitään hyötyä toimintaan vrt on/off.
Itsellä tuo paketti maksaisi asennettuna paljon enemmän ja myyn kuulemma liian halvalla. ???
-
Eikö lämmöntuoton kannalta ole mitään väliä sillä, onko putkisto 2 x 400m vai 3 x 900m?
Pakkasilla, kun pumppu alkaa käydä lähes jatkuvasti saa varmaankin muutaman prosentin paremman hyötysuhteen tuosta pitemmästä putkistosta, kun maaneste ehtii paremmin lämmetä kierron aikana.
Onko tuossa Thermiassa joku tulistuksenpoistoon perustuva käyttöveden lämmitys? Sillä voi periaatteessa olla kokonaishyötysuhdetta parantava vaikutus.
Nibessä paremmat säätömahdollisuudet, jos olen lukenut oikeita manuskoja.
Edit: joku "hot gas technology" tuossa Thermiassa on. https://thermia.com/introducing-the-thermia-diplomat-inverter/
Edit2: Thermia on invertteripumppu ja Nibe on-off pumppu, teknologioiden paremmuuteen en osaa ottaa juurikaan kantaa.
-
Onko tuossa Thermiassa joku tulistuksenpoistoon perustuva käyttöveden lämmitys? Sillä voi periaatteessa olla kokonaishyötysuhdetta parantava vaikutus.
Nibessä paremmat säätömahdollisuudet, jos olen lukenut oikeita manuskoja.
Edit: joku "hot gas technology" tuossa Thermiassa on. https://thermia.com/introducing-the-thermia-diplomat-inverter/
Edit2: Thermia on invertteripumppu ja Nibe on-off pumppu, teknologioiden paremmuuteen en osaa ottaa juurikaan kantaa.
Thermian G3 on/offissa ja Inverter pumpuissa on HGW-kuumakaasuvaihdin. Uusissa Calibra-inverttereissä tuota HGW:tä ei ole. Vanhoissa optimum pumpuissa on todella yksinkertainen ja selkeä käyttöinen säätövalikko. Pari minuuttia ja säädöt on kohdallaan. Uusien pumppujen Genesis on sitten älyttömän laaja kokonaisuus, mutta perussäätöjen asettelu on siinäkin ihan helppo.
Omissa asennuksissani lupaan aina asiakkaalle että säädöt ovat minun murhe eikä asiakkaan tarvi niistä murehtia. Lämpökäyrää voi joutua pykälän pari säätämään kun kovat pakkaset tulee, mutta muuten asetukset laitetaan jo asentaessa.
-
Lukihäiriö metrimäärien syöttämisessä selkeesti.
Ei 3 x 900. :D :D
Tarjottu putki on 40 x 3.7. Ymmärtääkseni tämä putkipaksuus on riittävä?
Onko muuten Nibessä ja Thermiassa jo valmiina mahdollisuus laittaa kaksi erillistä piiriä vai tarvitaanko tähän lisävarusteita? Ajattelin vähän, jos laittaisi kylppäriin kesäkäyttöä varten erillisen piirin.
Mitä mieltä olette siitä, kannattaisi (ja saako laitettua) käyttövesivaraajan erillisen sähkönsyötön (jos tulee pitempiä sähkökatkoja, jotta saisi lämmintä vettä vaikka sitten aggregaatin avulla. Välillä tällä alueella saattaa olla sähköt pois 3-4 päivääkin. Takkaa lämmittämällä mökki pysyy kyllä plussan puolella, mutta käyttövettä olisi kiva saada.
Onko pumpulta lähtevät putket tarpeen/mahdollista laittaa jonkinlaisina joustavina putkina? Kaveri sanoi, että heillä antaa jonkinlaita tärinää putkistoon joka sitten kaikuu osaan huoneista tietyissä tilanteissa.
-
Tarjottu putki on 40 x 3.7. Ymmärtääkseni tämä putkipaksuus on riittävä?
Tämä on oikea putkityyppi vaakakeruuseen.
-
Lukihäiriö metrimäärien syöttämisessä selkeesti.
Ei 3 x 900. :D :D
Tarjottu putki on 40 x 3.7. Ymmärtääkseni tämä putkipaksuus on riittävä?
Onko muuten Nibessä ja Thermiassa jo valmiina mahdollisuus laittaa kaksi erillistä piiriä vai tarvitaanko tähän lisävarusteita? Ajattelin vähän, jos laittaisi kylppäriin kesäkäyttöä varten erillisen piirin.
Mitä mieltä olette siitä, kannattaisi (ja saako laitettua) käyttövesivaraajan erillisen sähkönsyötön (jos tulee pitempiä sähkökatkoja, jotta saisi lämmintä vettä vaikka sitten aggregaatin avulla. Välillä tällä alueella saattaa olla sähköt pois 3-4 päivääkin. Takkaa lämmittämällä mökki pysyy kyllä plussan puolella, mutta käyttövettä olisi kiva saada.
Onko pumpulta lähtevät putket tarpeen/mahdollista laittaa jonkinlaisina joustavina putkina? Kaveri sanoi, että heillä antaa jonkinlaita tärinää putkistoon joka sitten kaikuu osaan huoneista tietyissä tilanteissa.
Aina on mahdollisuus toiseen piiriin.
Tuon voi helposti tehdä niin että laittaa sähkönsyöttöön vaihtokytkimen ja lämmittää katkonaikana 3kW vastuksella taloa+käyttövettä. Lisälämpö-tila päälle ja 3kW tehoraja asetuksista.
Thermiassa ainakin tulee joustoletkut mukana.
-
Lukihäiriö metrimäärien syöttämisessä selkeesti.
Ei 3 x 900. :D :D
Tämmöinen tyhmä kysymys tuli mieleeni: Oliko ajatus tuoda putket lj-huoneeseen asti vai haaroittaa ne pihalla? Jos pihalla, niin olisiko kannattavaa haaroittaa ne vasta siellä pellon puolella? 6 x 25m putkea eristettynä samassa nipussa jotenkin sotii teknisen estetiikan tajuani vastaan.
-
Talossa on myös lämpimän käyttöveden kierto (tätä en huomannut, sillä pumppu ollut rikki). En ole tarpeellinen. Voiko tämän vaan jättää huomiotta (pumpun töpseli pois seinistä :D)?
Joutais kai se kierto katkoa ja tulpata kun ei tuo nyt ihan viimeisimpien suositusten mukainen ratkaisu taida olla. Melko suurella todennäköisyydellä se vesi seisoo siellä seuraavat 40 vuotta jos sitä ei nyt laske pois. Uutta kiertopumppua ei kannattane laittaa kun se lämminvesikierto sekoittaa varaajan lämpökerrostumaa ja pumpun käynnistyskerrat lisääntyy. Talon lämmittäminen on myös edullisempaa lämmityspiirilä, kuin käyttövesikierrolla.
-
Thermian G3 on/offissa ja Inverter pumpuissa on HGW-kuumakaasuvaihdin. Uusissa Calibra-inverttereissä tuota HGW:tä ei ole. Vanhoissa optimum pumpuissa on todella yksinkertainen ja selkeä käyttöinen säätövalikko. Pari minuuttia ja säädöt on kohdallaan. Uusien pumppujen Genesis on sitten älyttömän laaja kokonaisuus, mutta perussäätöjen asettelu on siinäkin ihan helppo.
Onko tuo Calibra nyt sitten joku facelift vanhoihin Thermia Inverter malleihin vai iha uusi malli ja tuo 'Phil Collins' Genesis ihan uusi näiden 'Opel' Calibrojen ohjain? ;)
-
Miten tuo kannattaisi toteuttaa käytännössä, jos tosiaan aloittaisi putkivedot pellonreunasta ja tien alitse kulkisi sitten vain yksi tulo- ja menoputki?
-
On helpompi tapa asentaa, kun on yhteinen runkoputki.
Hankaluuksia tulee jonkin verran, kun pitää ilmata keruupiiri.
Ilmaamista varten ja muutenkin on syytä tehdä huoltokaivo ja varustaa jokaisen lenkin lähtö ja paluu sulkuventtiileillä.
Jos lenkit ovat suunnilleen saman pituisia, ei mitään virtaussäätimiä tarvita.
Tien kohdalla on syytä tehdä putkille kunnollinen lämpöeristäminen.
Routiminen saattaa ulottua auratun tien kohdalla syvälle.
-
On helpompi tapa asentaa, kun on yhteinen runkoputki.
Hankaluuksia tulee jonkin verran, kun pitää ilmata keruupiiri.
Ilmaamista varten ja muutenkin on syytä tehdä huoltokaivo ja varustaa jokaisen lenkin lähtö ja paluu sulkuventtiileillä.
Jos lenkit ovat suunnilleen saman pituisia, ei mitään virtaussäätimiä tarvita.
Tien kohdalla on syytä tehdä putkille kunnollinen lämpöeristäminen.
Routiminen saattaa ulottua auratun tien kohdalla syvälle.
Oisko tähän saatavilla soveliasta valmiiksi eristettyä putkea?
-
Oisko tähän saatavilla soveliasta valmiiksi eristettyä putkea?
Kannattaisi melkein laittaa tien alitus vaikkapa kahteen erilliseen PE160x11.8 muoviputkeen.
Kummankin PE40x3.7 putken päälle asennetaan vaikkapa tämän tyyppisen lämpöeriste: https://www.ukmuovi.fi/images/esitteet/UKOREX%20EPS%20putkieriste-esite.pdf
-
Thermian G3 on/offissa ja Inverter pumpuissa on HGW-kuumakaasuvaihdin. Uusissa Calibra-inverttereissä tuota HGW:tä ei ole. Vanhoissa optimum pumpuissa on todella yksinkertainen ja selkeä käyttöinen säätövalikko. Pari minuuttia ja säädöt on kohdallaan. Uusien pumppujen Genesis on sitten älyttömän laaja kokonaisuus, mutta perussäätöjen asettelu on siinäkin ihan helppo.
Omissa asennuksissani lupaan aina asiakkaalle että säädöt ovat minun murhe eikä asiakkaan tarvi niistä murehtia. Lämpökäyrää voi joutua pykälän pari säätämään kun kovat pakkaset tulee, mutta muuten asetukset laitetaan jo asentaessa.
Miksi HGW on tiputettu Calibrasta pois?
-
Miksi HGW on tiputettu Calibrasta pois?
On usein turha eli kun käyttövettä ei juuri kuluteta ja uusissa lattialämmitystaloissa kun mennään niin matalilla kuumakaasuilla, ettei tuosta saada hyötyä.