Maalämpöfoorumi

Lämpöpumput => IVT / Bosch => Aiheen aloitti: KimmoK - 01.12.06 - klo:09:37

Otsikko: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: KimmoK - 01.12.06 - klo:09:37
Kuulin tuossa että eräällä tuttavalla oli vuonna 2005 asennetussa IVT:ssä vaihtoventtiilissä semmoinen vika että lämpöpumppu puski käyttöveden lämpöä lattiaan(kin).

Ei ole ensimmäinen tommottinen onkelma & kannattaa varmaan hieman tarkkailla mitä muiden samanikäiset IVT:t tekee.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Tutkija - 01.12.06 - klo:11:33
Lainaus
Kuulin tuossa että eräällä tuttavalla oli vuonna 2005 asennetussa IVT:ssä vaihtoventtiilissä semmoinen vika että lämpöpumppu puski käyttöveden lämpöä lattiaan(kin).

Ei ole ensimmäinen tommottinen onkelma & kannattaa varmaan hieman tarkkailla mitä muiden samanikäiset IVT:t tekee.

Vahvistetaan, olen kuullut asentajilta samasta viasta. Venttiili jumittaa, mutta huomaa kyllä, nimittäin talo on sitten sairaan kuuma, koska kuvittelee lämmittävänsä käyttövettä ja koska se ei lämpene niin ei lopeta ennenkuin joku katkaisee
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: petri - 01.12.06 - klo:11:40
Moikka,

meikäläisellä meni vaihtoon vuoden käytön jälkeen.

Onneksi huomattiin, ettei parketit päässyt tulemaan liian kuumaksi.

Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: ToR - 29.01.07 - klo:15:22
Sama vika täälläkin  :'( Toimilaitteen valmistusmaa (italia) kertonee paljon laadusta  :'( Noin vuoden ikäisenä myös hajosi.

Toimilaitteessa on asennonilmaisin, mutta sitä ei olla johdotettu regoon.

Pumppuna Carrier C9

Pitäisikö tuonne ongelmat osastolle laittaa käyttäjien vikakuvaukset, jottei toimittajat pyörittele silmiään kun valittaa vioista "koskaan ole vaihtoventtiileitä hajonnut"  ::)
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Peca - 29.01.07 - klo:18:43
Minkämerkkinen vaihtoventtiili muilla on hajonnut, minulla on pumppu mallia 2002 ja vaihtoventtiilinä on honeywell....jotain.

Uutena (alle 2 viikkoa) vaihdettiin myös minulla honeywell, mutta siinä oli ilmeisesti valmistusvika, koska vikaantui "sisäänajossa". Nyt on pumppu jauhanut 4,5 vuotta OK.

-Peca-
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: makeboy - 05.08.08 - klo:18:55
Itse laitoin 13 päivää sitten HT plus C7 pumpun, ja eilen kun tulin töistä kotiin oli kämppä kuuma kuin sanonko mikä.
Eli sen verran kesti mulla ESBE merkkinen vaihtoventtiili, kunnes jumittui. Eli vuosi välittömästi lämmittämänsä 55 asteisen käyttöveden lämmityskiertoon pattereille ja lattiaan.
Käytännössä varaajan lämpö laski muutamissa minuuteissa siihen pisteeseen, että uusi sykli alkoi...
Onneksi huomasin mistä on kyse ja panin vehkeen virrattomaksi. Talvella ei vastaavaa temppua voikaan tehdä vaan on annettava kämpän kuumua.
Joskin termostaateilla  pystyy kyllä rajaamaan.

En tiedä onko uusi vaihdettu vai vanha fiksattu mutta ESBE näkyy olevan edelleen huoltomiehen käynnin jälkeen
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 22.07.09 - klo:11:34
.... huoltoa odotellessa

Menee täälläkin kolmitieventtiili vaihtoon. Aloin ihmetellä miksi suihkuvettä lämmitettiin, vaikka ei ole tarvetta ja lämmöt ovat yli pyydetyn rajan. Dataloggeri näytti graafisesti varaajan sensorin lämpötilatietohistorian ja  oli kohtuu helppo aavistaa, missä oletettavasti vikaa.

Eli pumpun ohjelman mielestä vaihtoventtiili oli lämpöjohtojen lämmitysasennossa ja odotti, että ns,  paluupiirin anturi  (radiator return)  saavuttaa tavoitelämmön jua sitten lämmitys seis. Kolmitieventtiili olikin edelleen suihkuveden lämmitysasennossa ja lämmitystä jatkuu niin kauan kunnes  lämpöpiirin paluu anturi ilmoittaa liian korkeata paluu lämpöä ( eli saa samalla testattua kuinka kuumaksi suihkuveden saa kompuralla ja saahan sen....) Tuota se vinoili viikonloppuna.

Nyt taisi tuon vaihtoventtiilin askelmoottori lopullisesti seota ja se naksuttaa koko ajan. Pysäytin koneen kokonaan. Venttiili jumitti ns. lämpöpiirin lämmitysluuppiin vaikka kone olikin sitä mieltä, että suihkuvettä lämmitellään.  Eli ajaa lattialämmöt tappiin ja  sammuttaa koneen kun lämmityspiirin max raja saavutetaan.

Tässä vikaantuneen vaihtoventtiilin tiedot. Asennettu 2006.   edit  säätökara ei jumita  =>  säätömoottorille tuli ilmeisesti tunnit täyteen ?

(http://img31.imageshack.us/img31/3590/ivt11ehtvaihtoventtiili.jpg)

http://img31.imageshack.us/img31/3590/ivt11ehtvaihtoventtiili.jpg

mut meccanica tovo
MR SPST CR M3
ART. 7.013.00570
220-240V 50/60Hz 4W 6sec IP40
MR033589   0265
made in italy


Olisi mukava, jos laittaisitte niiden ESBE ja Honeywell tyyppisten säätömoottoreiden tunnistetiedot tänne näkyviin.  Tietää sitten hieman millaista säätömoottoria on käytetty.

hakusanoja:
vaihtoventtiili , kolmitieventtiili, monitieventtiili, liian korkea paluu, jumitus , hälytys
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 24.07.09 - klo:11:26
Korjattiin takuuhuollon toimesta erittäin nopeasti ja taas toimii.  Hyvän MLP -hyötysuhteen saavuttamiseksi 3-tie vaihtoventtiili on tärkeä osa joten ei siitä luopuakkaan voi...

Koneissa on kuulemma asennettuna seuraavia 3-tie vaihtoventtiilejä (riippuen  valmistusajankohdasta) ja niiden säätömoottoreita (Englanniksi diverter valve actuator , balanced hydronic valve). Moni on puhunut kolmitieventtiilikoneiden  lämpöpiikeistä jatkuvassa käytössä, mutta ajoaika päästä päähän on vain 6 sekunttia, niin ei siinä kovin kauaa ylilämmitellä tai naksutella pattereita.

Säätömoottorimallit 90-lukua (?)  ja 2000-lukua :
Kanadalainen Honeywell harmaa (molex liitin) VC4012  6W    220V  
Sininen (molex-liittimellä)  Italialainen   3W 220V
(kaksi edellistä keskenään vaihtokelpoisia)
Ruotsalainen ESBE  
Ja uusin, joka on  jotain " armatur ... "

Voisko joku katsoa uudesta koneesta minkälaista kolmitieventtiiliä tällä hetkellä toimitetaan ?

Mutta vikaantumistilanteessa  (jumi jumi väärään asentoon) tilanne on  harmillinen ja softa kaipaisi modausta ( esim. tarvittavien sensoreiden ristiinluku eli ns. mitä ei saisi ajon aikana tapahtua asennossa A tai asennossa B ?  ).  Svenne koodannut softan huionosti pe"%¤& ja ekonoomi ei antanut tehtaalla lupaa laittaa kestävintä säätömoottoria koneeseen ....

Todennäköisesti vaihtoventtiiliviat olivat niitä vikoja, joilla pääsi siihen Ruotsin maalämpöpumppuvikatilastoon.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: eko - 27.07.09 - klo:17:55
Lainaus
Voisko joku katsoa uudesta koneesta minkälaista kolmitieventtiiliä tällä hetkellä toimitetaan ?

Mulla Carrier C9 / toim. 2009/06/01.

SSen syöneen vaihtoventtiilin tiedot:
LK ARMATUR, EMV110-M89i0, 230V¨, 50Hz, 7VA, 8s/60o (asteen merkki), IP40
http://www.elisanet.fi/kolu/LK_armatus_2009_07.jpg (en ehtinyt pienentämään, joten kuva vain linkkinä....
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 22.09.09 - klo:07:35
Thermiassa on (ollut?) sama Honeywellin vaihtoventtiili:
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=1739.0

Tuntuu odolta, että säätömoottori menisi rikki näinkin äkkiä, Huollon yhteydessä pitäisi ilmeisesti vaihtaa myös sisuskalut 3-tie venttiiliin ?  Olisko venttiilin välykset liian tiukat ja jumittaa kun legionellakuumennussessiot.  Muistan kuulleeni vaihtobventtiilin palautumispaukkeen silloin tällöin.

Tuon Honeywellin askelmoottorin rakenne on sisäpuolelta reilusti paremmin tehdyn näköinen kuin tuo Italian tekele.  Kytkentäaika on nopea joten momentti/välityssuhde on rankka ja kuormittaa tuota moottoria enemmän.  Hitaampikin välitys menisi ja kestävyys olisi ehkä parempi.

Kuulemma isommissa IVT:n pumpuissa käytetään järeämmän laatuluokan vaihtoventtiiilejä, joten tehtaalla säästetään väärässä paikassa ja takuuhuoltokeikkaa pukkaa ja pääsee vakuutusyhtiöiden tilastoihin.  

Googlella löytyy tietoa tuosta hunajatehtaan kolmitieventtiilistä, jos jotakuta kiinnostaa.

Honeywell harmaa (molex liitin) VC4012 6W 6s

(http://img27.imageshack.us/img27/8356/vc4012zz00e.jpg)

venttiiliosavariantit:
VCZMG6000 E, 3/4" ulkokierre
VCZMH6000 E, 3/4" sisäkierre
VCZMP6000 E, 1" sisäkierre
VCZMQ6000 E, 1" ulkokierre

(http://img24.imageshack.us/img24/3913/ventilunterteil.jpg)

Armatur  ja tämäkin harmaa ... :

(http://img132.imageshack.us/img132/1051/lkarmatus200907.jpg)
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: tomppa2 - 24.11.09 - klo:10:56
Meillä on Ht+ C7 joka eilen rupesi ajamaan 50 asteista vettä patteriverkostoon. Tänään soitin ja huoltomies tulee jossain vaiheessa. Taitaa meilläkin olla sökönä tuo vaihtoventtiili.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: tomppa2 - 27.11.09 - klo:09:49
Huoltomies kävi ja vaihtoi venttiilin. Ei tullut uudempaa vaan italialainen laatuventtiili... :-/ No onpahan vielä neljä vuotta takuuta jäljellä.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Maalampo - 23.12.09 - klo:11:13
Meillä IVT C7 asennettu 12/2002 ja nyt juuri tänään hajosi vaihtoventtiili. Eli kyllä täytyy tosiaan ihmetellä ettei IVT ole tehnyt softaan mitään seurantaa jolla voitas estää se että lattioihin työnnetään liian kuumaa vettä. Nyt kämppä muutaman päivän pahisn kuuma kun lattiat on lämmitetty oikein kunnolla, meillä tuota jumitusta ei heti huomannut koska pumppu on erillisessä teknisessä tilassa eikä se ei antanut mitään hälytystä ja meillä pumppuun on kytketty erillinen 300 litran lämminvesivaraaja joten lämmintä vettäkin riittää pitkään vaikkei sitä lisää lämmitetäkkään. No nyt tulee uusi Honeywellin vaihtoventtiilin toimilaite ja se on kuulema toiminut luotettavasti onhan se ainakin 6w teholtan kun tuo Italialainen (aluperäinen) on vain 3w. IVT tuntuu hajoavan aina jouluna sillä pari vuotta sitten juuri jouluna hajosi meiltä kaksoismantelivaraaja ! Nämä kaksi ongelmaa ja muutama viallinen lämpötilaanturi on ollut koneessa koko sen käyntihistorian aikana ja tämä on ensimmäinen vika jonka joudun korjaamaan omilla kustanuksilla joten kohtuutyytyväinen pitää olla silti.

Hyvää joulua kaikkille !
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 15.04.10 - klo:16:09
Taas alkoi oma vaihtoventtiili temppuilemaan, niin piti ottaa auki ja fiksata. Täällä on  venttiiliohjaimena se sininen italialainen "laatutuote". Ongelmana on moottorin epäkeskoakselin jatkeelle kohdistettu rajakytkin, jonka pitäisi jäädä avoimeksi, kun moottori pyörähtää puoli kierrosta ja sulkeutua seuraavan puolen kierroksen ajaksi. Valitettavasti epäkeskoakseli on vissiin samaa lelumuovia kuin Fiateissa, eli ei se paria vuotta pidempään kestä muodossaan, vaan kuluu ja sitten tuo "nerokas" kytkinsysteemi ei enää pelaakaan. Tällöin venttiili alkaa naksuttaa edestakaisin (niinkuin täällä vuosi sitten) tai pysähtyy väärään asentoon (kuten nyt). Surkea tekele.

Jos ne Honeywellin vastaavat tekeleet ei ole yhtään parempia, taidan asentaa tuohon nykyiseen venttiiliin oikeat rajakytkimet ja tehdä ohjaukset releillä ellei jopa ohjelmoitavalla logiikalla - olis semmoinenkin käytettävissä, mutta vähän turhan järeä tietenkin pelkästään yhden venttiilin ohjaukseen.

Liekö kukaan tehnyt näihin 2000-luvun alun pumppuihin etävalvontasysteemeitä? Olisiko kiinnostusta moiseen projektiin? Siis että jollekin simppelille prosessorikortille kerättäis mittaus- ja kytkintietoja, joita voisi tietsikalla katsella, tai sitten prosessorikortti välistä pois, jolloin PC pitäisi olla päällä koko ajan.

- Timo
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: tomppa2 - 25.04.10 - klo:22:58
Ja nyt taitaa taas olla sökönä koska 50 asteista vettä menee patteriverkostoon ja käyttövesi on yli 50 asteista... >:(
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Konsta - 10.05.10 - klo:07:35
Täälä vaihdettiin kans helmikuussa reilu vuoden vanha vaihtoventtiili.

Taisi jo syksyllä jumitella kun samat ongelmat oli sillonkin. (ei nostanut patteriveden lämpöä kohtuullisessa ajassa)

Syksyllä vaan en oikeen vielä ymmärtänyt laitteen päälle mitään.

Ilmeisesti alkoi sillon toimimaan normaalisti.

Ja vaikeeta oli saada huoltomiestä paikalle kun ei tiennyt missä vika.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raid - 09.08.10 - klo:11:51
Tuntuu olevan kiven alla ne firmat joista tuon moottoriosan saisi suht helposti ostettua. Putkifirmat myy joko ei oota tai sitten ei ole edes tietotaitoa em. laitteista. Useimmilla MLP myyjilä ei ole minkään valtakunnan laitevarastoja , tai ne on aina alihankkijalla joka taas on niin pieni firma että kun sinne soittaa ja jättää soittopyynnön, putkari lupaa selvittä niin 2-3sta jättää soittamatta. ja se kuka soittaa niin sano oettä 3 vko toimitusaika. P..kele saan itsekin sen saksasta alle viikossa ja puoleen hintaan.!!  >:(
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raid - 11.08.10 - klo:20:12
Tilasin uuden HunajaWellin moottorin VC4012 saksasta koska suomessa ei ole järkevästi saatavissa laitetta.  Eräs pyysi laitteesta 250€, toimitusaika 3 viikkoa  :'( :'( En tiedä onko korkea vai matala hinta laitteelle mutta Saksasta sama laite postikuluineen 54€ . Laite matkalla suomeen ja paikallisessa postissa maanantaina. Ei voi kuin ihmetellä nääitä suomen hintoja ja toimitusaikoja.. >:(
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Matias - 11.08.10 - klo:23:02
Miksikähän lämpöpumppujen vaihtoventtiileinä ei käytetä kääntyväkaraisia moottoriventtiilejä.
Esben mallistosta löytyy venttiilirunkoja ja moottoreita.
Venttiiliosa on rakenteeltaan sama mitä käytetään esim Oumanin shunteissa ja 90asteen kääntömoottoreita on ainakin 230V ja 24V jännitteille.
Minimiaika 90 asteen liikkeelle on 30 sekuntia.
Kääntyväkarainen rakenne liikkuu herkästi ja ainakin Oumannissa tuntuu kestävän
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raid - 13.08.10 - klo:12:26
Nyt on uusi moottori paikoillaan. Todela nopeesti tulee nykyään paketit saksanmaalta. Tiistaina klo 9.20 tilattu ja nyt laite kotona.. :) :D
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Roori - 13.08.10 - klo:18:35
Lainaus
Nyt on uusi moottori paikoillaan. Todela nopeesti tulee nykyään paketit saksanmaalta. Tiistaina klo 9.20 tilattu ja nyt laite kotona.. :) :D
Missä shoppailit?
Olies hyvä tietää jos joskus tarvii, oliko se pelekkä motori vai venttiili kans?
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raid - 13.08.10 - klo:19:50
Lainaus
Lainaus
Nyt on uusi moottori paikoillaan. Todela nopeesti tulee nykyään paketit saksanmaalta. Tiistaina klo 9.20 tilattu ja nyt laite kotona.. :) :D
Missä shoppailit?
Olies hyvä tietää jos joskus tarvii, oliko se pelekkä motori vai venttiili kans?
Tuossahan tuo.  Pelkkä moottori.

http://www.wimex.de/Antrieb-Honeywell-VC4012-EPE-230V  
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 25.08.10 - klo:09:43
Kiitokset Raid:lle linkistä.

On muuten sen verran edullinen että kannattaa ostaa omaan hyllyyn valmiiksi odottamaan ennen kun takuu alkaa käydä liian vähiin. Tuon honeywellin version ( yhteensopiva italialaiseen siniseen) pitäisi olla parempi kuin tuo sininen Italian ihme.  honeywelli lienee kompromissina paras kaikista koska varaosasaatavuus edullisesti on taattu. 

Vikaantumistilanteessa venttiilin voi asettaa sopivalla remmillä haluttuun asentoon ja ajaa manuaalisti kunnes apu saapuu.  Tuo säätömoottori kannattaa irrottaa aika ajoin ja herkistellä käsipelillä tuota venttiilisysteemia ees sun taas useita kertoja , niin saa mahdolliset töhnät liikkeelle.

Googlataanpa hieman lisää.  Tässä se liikkuva jousikaraosa - varaosana (varmista halkaisija):
- lienee hyvinkin sama  VCZZ6000 ja löytyy ilmeisesti myös tunnisteella Interdomo 292632
http://www.google.fi/images?um=1&hl=fi&tbs=isch%3A1&sa=1&q=VCZZ6000&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

(http://www.most-haustechnik.de/images/product_images/popup_images/2108_0.JPG)

Kuvan perusteella nuo o-renkaat ovat myös jossain vaiheessa kuluvia osia ja Tiivistekeskuksesta saa niitä varaosana viemällä mallin mukaan, joka vielä jossain kuosissa tunnistusta varten. Seuraavat tiivisteet kannattaa sitten ottaa hipommasta (VITON) valmistusmateriaalista. Nitriilikumi huonoa ja halpaa
http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/main.html?nodeUid=1438530&catalogUid=1154028&parents=|1154661|1154695&style=view4&event=page6  Tuolta esim.  saa myös "mutapussiin" o-renkaat.

Täältäkin saa karaa ja moottoria varaosana
http://stores.ebay.de/FS-schone-Bader-moderne-Heizsysteme_Honeywell_W0QQ_fsubZ1398387014QQ_sidZ117716604QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322

Lisää kuvia ja mallinumeroita
http://www.interklima.de/02c5ea98810d608a1/02c5ea98810d60aa8/02c5ea98bc0b63d65.php

edit 2016-01-22
Englannista:
Baxi Combi 130HE Honeywell VC4012 Diverter Valve Actuator Head 243341
narikka:
http://stores.ebay.de/UK-Heating-Supplies?_trksid=p2047675.l2563
artikkeli: 68 eur + rahti 23 eur
http://www.ebay.de/itm/181360984489
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 24.12.10 - klo:10:47
Jumeja pukkaa. Annan tuolle venttiilille uuden nimen   " jumivent " Eli kuvan  http://www.most-haustechnik.de/images/product_images/popup_images/2108_0.JPG venttiili juuttuu mekaanisesti pohjaan ja se ei jaksa palautua jousipalautuksella.  Kone kuvittelee, että ollan jo patterilämmityksessä, mutta venttiili on jumittunut pohjaan ja mekaanisesti ollaan edelleen varaajan lämmityksessä.   Jos jumi vaan jatkuu , niin mökki jäähtyy.  Pihdeillä jumiutuneen venttiilin voi vetää takasin normaaliasentoon.

Edellisessä Jumi-korjauksessa asennettu uusi harmaa  Honeywell askelmoottori sinisen italialaisen moottorin tilalle toimii hienosti, mutta ilmeisesti tuo halpa kara (sitä ei huollossa vaihdettu vaikka huoltomoehellä niitä olikin mukana)  on mitoitettu liian tiukaksi kuumissa oloissa ?   Mutapussiin ei kerry töhnää.

Ikävä vika kun pakkasia -20C  ja viileämpää.  No onneksi takuu on vielä voimassa.


=> kannattaisi olla erotussulut http://sooda.dy.fi/2007/12/27/vesitykki/files/venttiili.jpg kuumapuolen lähdöissä ja paluissa, niin olisi parempi availla ja tutkia.  Nyt 1 sulku liian vähän, mikä hieman hankaloittaa tutkimista.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: jouko999 - 26.12.10 - klo:03:33
Kunnioittava tervehdys konkareille!  

MNK:n kokemuksia seurasin foorumilta suurella mielenkiinnolla oman järjestelmän sisäänajovaiheessa. Meillä lienee samantyyppiset pumput vaikka järjestelmät muuten hyvinkin erilaiset.
Taisimme olla samoihin aikoihin Husdatan sivuillakin.

Tällä foorumilla on enimmäkseen moitteita IVT:n huolloista joten haluan antaa vaihteeksi positiivista palautetta:

Alkusyksyllä muuttuivat lokin käyrät omituisiksi kun käyttöveden lämmöissä rupesi näkymään patteriverkon käyntisykli, pienenä aaltoiluna tosin. Tästä päättelin että vaihtoventtiili on viimeisillään ja tihkuu läpi.

Soitin huoltomiehelle Joensuun JH-lämpöön ja hän osasi välittömästi tehdä oikeat kysymykset. Mukavan oloinen nuori mies saapui täsmällisesti sopimuksen mukaan, osasi pyyhkiä jalkansa tullessaan ja kaikki tarvittava rekvisiitta oli mukana. Venttiilin vaihto kesti noin kymmenen minuuttia eikä lattialla ollut tippaakaan vettä kun työ oli valmis. Kaveri samalla tarkisti pyytämättä mutapussit ja koneen toiminnot. Annoin ammattimiehelle työrauhan enkä mennyt niskaan hengittämään.

Kiitettävää toimintaa, kiitos vaan!

http://www.jh-lampo.fi/index.html

Nykyinen venttiili jonka merkkiä en katsonut on pyörivällä karalla varustettu ja sen kuulemma pitäisi toimia paremmin kuin vanhat konstruktiot.

Kurkkasin vanhan venttiilin (musta käyttölaite, olisikohan ollut ESPE) pesään ja vika näytti johtuvan siitä että karan O-renkaiden viereen oli kertynyt mustaa hienojakoista patteritöhnää joka varmaan helpostikin menee mutapussin sihdistä läpi. Näin kara ei painunut pohjaan saakka. Pelkkä puhdistus olisi varmaan riittänyt mutta vain väliaikaisesti.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: sailor - 26.12.10 - klo:07:39
Ebayssakin: http://cgi.ebay.de/Honeywell-Ventileinsatz-VCZZ6000-/330410699472?pt=Systemkomponenten_Heizung&hash=item4cee032ad0
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: MakeLe - 29.12.10 - klo:12:48
Minullakin hyviä kokemuksia joensuun JH-lämmön huollosta. Tuli nopeasti, laittoi uuden vaihtoventtiilimutikan paikoilleen ja kone toimii taas :)
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 07.01.11 - klo:12:58
Täälläkin kävi  JH:n huoltomies 23.7.2009 ja ei huonoimmasta päästä,  mutta korjasi sen mikä oli silmämääräisesti rikki ja jätti vanhan karan kiinni.  Pitkän kokemuksen pitäisi tässä vaiheessa kertoa, mikä rikkoo mitäkin.  Tarkennetaan vielä sen verran, että minäkin suosittelen tuota huoltonarikkaa ;)

Heillä on kuulemma nimenomaan noita hyviä honeywellin moottoreita kuulemma jonkin verran varastossa, mutta olisi sen halvan karan voinut myös vaihtaa.  Niiden saatavuus ja hinta ebaystä on sen verran hyvä, että meinaan niissä pysyä.

Vian huomaa kun legionella-lämmitys on juuri päättynyt ja husdata jo näyttää, että pattereita lämmitetään, mutta jousi vaan ei jaksa palauttaa.  Siirtomoottori irtoa pyöräyttämällä helposti vapauttamalla keskellä takana alla oleva metallinen pieni vipu (nailon asetinmerkistä hieman kauempana)  ja kääntämällä askelmoottoria vastapäivään. Ei siis väkivaltaa.    

Kun kara on vedetty pihdeillä ylös kuten tänään ilman ees-taas herkistelyä, niin seuraavassa normaalissa suihkuvesilämmityksessä (hetki sitten)  kara ei jumitu.   Laitoin uusintalämmityksen huomiselle ja uusi testi taas.

Jouko999,  Millainen on tuo uudempi asennettu kiertyvä venttiili ?

Todennäköisesti liikkuvassa karassa/vastinkappaleessa  on liian tiukka sovitus yli 65-66C (husdatan näyttämä lokista)  lämmöille ja pienellä väljentävällä modilla siitä voisi saada hyvän ja vaihtamalla vielä paremmat o-renkaat.  Messinkisessä vastinosassa voi myös olla huonosti tehty  työstöpinta ja siksi jumii.   Kesällä tuo pitänee avata ja tutkia.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 24.02.11 - klo:22:51
Moi
Mullakin alkoi taas vähän jumia tuo venttiili. Päästi laattaan 42c vettä vaikkka pyynti oli jotain 35c.
Hullunkierto tosin sekoittaa hyvin nuo ylilyönnit.
Moottori irti ja pihdeillä herkistelyä. Jousen venytys auttaa kummasti vähän aikaa. Täytyy keväällä purkaa tuo venttiili ja vaihtaa uudet tiivisteet. Ainoa osa muuten mikä tuossa c7:ssa härnää.
Kumma kun ovat säästäneet noissa o renkaissa.
Tuo Italialainen moottori toimii ihan ok, vika vain siis venttiilissä.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: HrJones - 19.06.11 - klo:15:51
Nyt kesäkuun helteiden jälkeen jäi kuumat sisälle. Muutaman päivän kärvisteltyäni aloin ihmetellä miten lattiat on niin kuumat. Pienen tutkimisen jälkeen huomasin että maalämpöpumppu pumppaa lattioihin 47C vettä. Pienen nettiselauksen jälkeen löysin tämän ketjun ja homma alkoi selvitä. Maalämpöpumppuni on NIBE Fighter 1217 (sorry vaan että tulee IVT ketjuun) ja vaihtoventtiilin ohjaus on Honeywell 4013.

Irroitin moottorin ja yritin ajaa manuaalisesti, mutta mitään ei tapahtunut (pieni nips ääni vain) -> ilmeisesti oikeasti rikki. Sitten kysymys. Irroitin moottorin ja yritin ajaa ilman sitä, mutta laite teki hälytyksen ja pysähtyi. Mistähän tuo johtuu? Ajatuksena oli että pakotan venttiilin asentoon jossa lämpö menee käyttöveden lämmitykseen. Nyt kesällä pärjätään ilman lattialämmitystäkin.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 19.06.11 - klo:21:31
Moi.
Tervetuloa  kerhoon. :)
Sitä moottoria tai siis venttiiliä ei voikkaan lukita.
Irroita moottori ja pidä piuha kytkettynä niin voisi toimia.
Nippusiteellä tappi sisäasentoon jos ohjaus on niin päin.
Toiseen asentoon venttiili palautuu jousen voimalla.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 07.07.11 - klo:13:22
peki,  
kun avaat tuon venttiilikaran ja vaihdat O-renkaat , niin voisitko ottaa valokuvia ja kertoa, mikä siellä jumitti ?  nimim. oma huolto vielä tekemättä ....
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 07.07.11 - klo:19:12
Terve.
Joo, mullakin on vielä remontti vaiheessa. No eihän auton ilmastointiakaan kukaan korjaa talvella :)
Kesäloma alkaa huomenna ja sitten toivottavasti olisi aikaa. Saisi vaan tuon siipan vielä lähtemään vaikka sinne Turkuun niin saisi puuhastella rauhassa.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 20.09.11 - klo:21:51
Juttelin putkarin kanssa tuosta vaihtarin jumeista ja kunnon rasvaus tiivisterenkaisiin pitäisi auttaa vaivaan. Tuleekohan tuolta paljonkin vettä ulos kun venttiilin avaa? Sulku ei ole kuin toisella puolella ja hullunkierto putki päästää veden läpi kun sulkua ei ole. >:(
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raitsa - 08.02.12 - klo:11:20
Sama vaihtoventtiilin vaihto tehtiin nyt täälläkin, 2003 käynnistynyt Carrier C9.

Tarvii tarkistaa uuden mallin tiedot myöhemmin.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raitsa - 08.02.12 - klo:12:05
Tämä sinne taidettiin asentaa:

http://www.acaso.se/en/LK-Armatur-English/Product-Catalogue1/Products-for-heat-pumps--/-Zone-Valves-/

lk armatur emv110-m
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 08.02.12 - klo:20:40
Vaihtoko ne koko venan ja moottorin vai vain sisuskalut?
Mulla on taas pelannu kun herran enkeli tuo vena.
Odottelin vähän ongelmia kun alko pukata laattaan vähän lämpimämpää vettä, mutta ei sitte kumminkaan jumeja tuu.

Raitsa, miten on pumppu riittäny kun sulla on aika tavalla neliöitä ruokittavaksi tuolle pumpulle?
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raitsa - 11.02.12 - klo:11:48
Vaihdettin koko mötikkä ja molemmat mutasihdit vielä puhdistettin samalla. Sai hieman kahteen pekkaan vääntää putkia, että suostui mötikkä tulemaan pois.
Juteltiin pumpuista ja käytiin vielä asetuksia varmuuden vuoksi läpi.
Lasku 237e.

Vuodesta 2003 on on pumppu pyörinyt ja lämpöä on aina riittänyt ongelmitta.
Tallissa pidän kuitenkin vain n. 9c.
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raid - 11.02.12 - klo:19:31
Lainaus
Vaihdettin koko mötikkä ja molemmat mutasihdit vielä puhdistettin samalla. Sai hieman kahteen pekkaan vääntää putkia, että suostui mötikkä tulemaan pois.
Juteltiin pumpuista ja käytiin vielä asetuksia varmuuden vuoksi läpi.
Lasku 237e.

Vuodesta 2003 on on pumppu pyörinyt ja lämpöä on aina riittänyt ongelmitta.
Tallissa pidän kuitenkin vain n. 9c.
Ne vaihtoi siis sen sinisen mötikän ja putsas mutasihdit.

Tilasin tämä itse 2v sitten. Tuli 4 päivässä kotiovelle (54€).
Vaihto oli koneesta virta pois, nappi alas ja uusi moottori paikalle.
http://www.wimex.de/Antrieb-Honeywell-VC4012-EPE-230V

yrittivät muakin kusettaa 250€ pelkästä moottorista.


Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raitsa - 11.02.12 - klo:20:15
Tarkennetaan vielä, että moottorin lisäksi vaihdettiin siis tämäkin:

(http://produkter.lkarmatur.se/ProductImages/274782_4_812.jpg)
Otsikko: Re: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Maalampo - 24.09.12 - klo:06:06
Kolmitieventtiilin kara voi jäykistyä mutta suurempi ongelma noissa on se että nuo toimilaitteet ovat olleet alimitoitettuja ja niitä on särkynyt paljon, minunkin edellisessä kohteessa toimilaite särkyi ja pumppu puski lämpöä lattioihin vaikka luuli tekevänsä lämmintä käyttövettä.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raid_IVT - 29.11.12 - klo:23:45
Laitan nyt tännekin.
Vaihdettiin viimein tuo pitkään reistaillut vaihtovena uuteen.
Aika salakavalasti pikkuhiljaa teki noita jumeja ja en olis varmaan huomannu vieläkään, mutta tulin hommanneeksi ton Hustdatan piuhan jonka käppyröiltä hitaahkon sulkeutumisen sitten huomasin.
Säästin ton vanhan osan ja ainakin ilma kulkee tosta venasta läpi puhaltamalla vaikka venttiili on pihdeillä suljettu. Ei tosin ilman vastusta, mutta kumminkin. Vuotaa siis vähän vaikka on sulkeutunutkin.
Pumppu ei ole tänään enää käynyt yhtään pelkkää kv-ajoo, vaan kaikki lämmityskerrat tulee kun pumppu tekee lämmitysajon jälkeen aina kv ajon.
Kehottaisinkin siis niitä joilla on vielä vanha jousivena tarkistamaan sen tai vielä parempi vaihtamaan sen tohon palloventtiilimalliin.
Mulla tuo venttiili kesti yli 8 vuotta ja melkein 18000 tuntii.
Pumpun ensimmäisestä korjauksesta ei laskua ole vielä tullut, eli arvio tuosta 250-300 euroo, mutta yksi murhe vähemmän.
Mulla on kaikki venat vuodelta 2004 ja kyll sen tuossa kuvas näkyis jos LL aikana KV käyrään tulisi muutoksia.
(http://www.saunalahti.fi/sundanic/Lammot24h.jpg)
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raid_IVT - 29.11.12 - klo:23:49
Allas/lattia venan moottorin kylläkin vaihdoin Honeywellin sen italialaisen tilalle jo 3v sittten.  hinta 54€ postikuluineen.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 29.11.12 - klo:23:49
Joo toimii hyvin, mutta sullahan ei pumppu lämmitäkkään vettä kovin kuumaksi. Tiivisteet ei siis ole joutuneet kärsimään mistään legionella-ajosta.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Raid_IVT - 29.11.12 - klo:23:51
Joo toimii hyvin, mutta sullahan ei pumppu lämmitäkkään vettä kovin kuumaksi. Tiivisteet ei siis ole joutuneet kärsimään mistään legionella-ajosta.
eiupä  ja vielä arkisin 23-15 aikana ei tee ollenkaan kuumaa vettä.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: makeboy - 18.01.14 - klo:09:54
Ht plus c7 vehkeessä meni just pakkasten alettua vaihtoventtiili jumiin.
 Nyt siihen kävi pari ensikertalaista vaihtamassa armatur merkkisen venan,
Eivät olleet nähneet maalämpöpumppua ennen.
Kuitenkin Venttiili näyttäisi pelaavan, mutta uusi ongelma ilmaantui.
Liian suuri delta gt8/gt9, joka tulee sekä lämmitys että käyttövesi asennossa. Jäikö näillä "huoltomiehillä" jotain tekemättä.
Näyttäisi että pumpun sisäinen vesikierto ei enää kunnolla pelaa?
Voiko olla ilmaa jossain pumpun sisällä, mihinkähän ilma voisi kertyä. P2 pumppua ilmasin, mutta ei auttanut.
Myös lämminkäyttövesisäiliö on ilmattu.

Ei kai tuo uusi vaihtoventtiilikään voi tuossa kuristaa kiertoa?

Apuvaa
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: makeboy - 27.01.14 - klo:17:34
Ilmailin muutamaan kertaan kv-pumput,varaajan ja patterit/jakotukit.
En tiedä oliko noilla mitään vaikutusta, mutta seuraavana päivänä ongelma oli poistunut.
Ilma lienee jossain vaiheessa liikahtanut vähemmän haitalliseen paikkaan.

Ihan vaan siltä varalta jos joku törmää samaan vv vaihdon yhteydessä, osaa olla viheliäinen.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 02.02.14 - klo:21:56
Vaihtoventtiilin testaus:
Tee legionella-ajo
Pumpun saavuttaessa huippulämmöt vaihtovena kääntyy lämmitysasentoon.
Venttiilin jälkeinen putki lämpeää voimakkaasti kun venttiili sulkeutuu, päästää vähän tulikuumaa vettä lämmitysjärjestelmään.
Minuutin sisällä pitäisi putken taas jäähtyä normilämpöihin.
Jos ei jäähdy niin vena vuotaa.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: ivt7-09 - 14.08.14 - klo:19:24
Meillä v. 2009 alussa käyttöönotettu HT+7. On palattu kaupunkiin kesälaitumilta ja huomasimme, että muutama patteri oli kuuma. Rupesin seuraamaan lämpöpumput toimintaa. Aina kun pumppu lämmitti käyttövettä, niin myös pattereihin menevä putki kuumeni. Ja veden lämmittämisen loputtua ei kuulunut vaihtoventtiilin ääntä, niin kuin aikaisemmin on kuulunut. Eli meilläkin tuo venttiili näyttää olevan nyt runsaan viiden vuoden käytön jälkeen rikki. No, patteriventtiiliä kiinnemmäksi, niin ei lämpö yllä ainakaan patterin asti. Tosin siirtoputkisto lattian alla on kyllä lämmin. Ei auta kuin huomenna soittaa huoltoon ja pyytää korjausmies paikalle.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: ivt7-09 - 14.08.14 - klo:19:36
Meillä v. 2009 alussa käyttöönotettu HT+7. On palattu kaupunkiin kesälaitumilta ja huomasimme, että muutama patteri oli kuuma. Rupesin seuraamaan lämpöpumput toimintaa. Aina kun pumppu lämmitti käyttövettä, niin myös pattereihin menevä putki kuumeni. Ja veden lämmittämisen loputtua ei kuulunut vaihtoventtiilin ääntä, niin kuin aikaisemmin on kuulunut. Eli meilläkin tuo venttiili näyttää olevan nyt runsaan viiden vuoden käytön jälkeen rikki. No, patteriventtiiliä kiinnemmäksi, niin ei lämpö yllä ainakaan patterin asti. Tosin siirtoputkisto lattian alla on kyllä lämmin. Ei auta kuin huomenna soittaa huoltoon ja pyytää korjausmies paikalle.

Jatkoa vielä äskeiseen. Katsoin laitteen näytöltä lämpötiloja. Pumppu ei nyt käynyt, mutta GT1 oli: tavoite 18,5 ja nykyinen 30,1. Eli onkohan vika jossakin muussa kuin vaihtoventtiilissä, kun paluulämpötila on noin korkea ja ulkona vielä 20 +astetta.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 14.08.14 - klo:22:33
Meillä v. 2009 alussa käyttöönotettu HT+7. On palattu kaupunkiin kesälaitumilta ja huomasimme, että muutama patteri oli kuuma. Rupesin seuraamaan lämpöpumput toimintaa. Aina kun pumppu lämmitti käyttövettä, niin myös pattereihin menevä putki kuumeni. Ja veden lämmittämisen loputtua ei kuulunut vaihtoventtiilin ääntä, niin kuin aikaisemmin on kuulunut. Eli meilläkin tuo venttiili näyttää olevan nyt runsaan viiden vuoden käytön jälkeen rikki. No, patteriventtiiliä kiinnemmäksi, niin ei lämpö yllä ainakaan patterin asti. Tosin siirtoputkisto lattian alla on kyllä lämmin. Ei auta kuin huomenna soittaa huoltoon ja pyytää korjausmies paikalle.

Jatkoa vielä äskeiseen. Katsoin laitteen näytöltä lämpötiloja. Pumppu ei nyt käynyt, mutta GT1 oli: tavoite 18,5 ja nykyinen 30,1. Eli onkohan vika jossakin muussa kuin vaihtoventtiilissä, kun paluulämpötila on noin korkea ja ulkona vielä 20 +astetta.
Paluun lämpötila tapauksessasi kertoo että vaihtovena vuotaa aika paljon, jumittunut siis. Mikä kesäkytkennän lämpötila-asetus on, kiertääkö ulkoinen pumppu, jos on, koko ajan?
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: satakieli - 12.05.15 - klo:11:12
Jatkoa vielä äskeiseen. Katsoin laitteen näytöltä lämpötiloja. Pumppu ei nyt käynyt, mutta GT1 oli: tavoite 18,5 ja nykyinen 30,1. Eli onkohan vika jossakin muussa kuin vaihtoventtiilissä, kun paluulämpötila on noin korkea ja ulkona vielä 20 +astetta.

Onkohan ongelmasi jo selvinnyt. Itsellä oli samantyyppinen ongelma NIBE 1240:n kanssa. Luulin että vaihtoventtili oli pettänyt, mutta kyseessä olikin ja on edeellenkin softa bugi.  Kesällä kun ulkolämpötila nousee n yli 20C niin, jos pumppu on säädetty oma/manuaali käyrälle, softa bugittaa ja ajaa liian kuumaa vettä lattiaan.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Jani - 14.01.16 - klo:18:01
Vaihtoventtiili taitaa täälläkin vetää viimeisiä ja meinasin ostaa varalle uudet sisuskalut.
En vai ole varma onko tuo mun venttiili honeywellin valmistama kun näyttää erilaiselta kuin VCZZ6000-karapaketin kuvissa.
Kone on IVT E7 HT+ 2006-vuosimallia.

Sininen italian ihme siinä venttiilissä on kiinni.
Laitoin VC4012-mallin toimilaitteen jo tilaukseen ja olisihan se kiva uusia tuo venttiilikin.

Jos tuohon ei löydy sisuskaluja niin mikä venttiili menee heittämällä vanhan paikalle?
Vai pitääkö helmet uusia kupariputkista myös.
En löytänyt haulla tähän vinkkejä joten kysellään tän vanhan ketjun jatkoksi.

Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: fraatti - 14.01.16 - klo:18:25
Tässä on halkaisukuva tuosta ja muita kuvia. Googlea ja mallinumeroa hiukan käyttämällä löydät tuosta mittatiedot helposti.

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=6604.msg83698#msg83698

Täällä on myös jotain mainintaa että mikä käy mihinkin:
http://ivtshoppen.se/ivt-bosch/vs
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 14.01.16 - klo:20:57
Vaihtoventtiili taitaa täälläkin vetää viimeisiä ja meinasin ostaa varalle uudet sisuskalut.
En vai ole varma onko tuo mun venttiili honeywellin valmistama kun näyttää erilaiselta kuin VCZZ6000-karapaketin kuvissa.
Kone on IVT E7 HT+ 2006-vuosimallia.

Sininen italian ihme siinä venttiilissä on kiinni.
Laitoin VC4012-mallin toimilaitteen jo tilaukseen ja olisihan se kiva uusia tuo venttiilikin.

Jos tuohon ei löydy sisuskaluja niin mikä venttiili menee heittämällä vanhan paikalle?
Vai pitääkö helmet uusia kupariputkista myös.
En löytänyt haulla tähän vinkkejä joten kysellään tän vanhan ketjun jatkoksi.
Jos tuohon italiaanoon tilaa uudet sisuskalut niin katso että karan avain kuuluu toimitukseen.
Ei siitä muuta hajoo kuin ne onnettomat 0-renkaat jotka jauhautuu ja murenee kun ne ei kestä lämpöä.
Itse venttiilin rungot on kai samanlaiset kytkennän puolesta, mutta moottorin toimintatapa karaan nähden on
erilainen.
Nyt en muista vaihtoiko asentaja myös helmet.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Hannu - 14.01.16 - klo:22:18
Jos venttiili on helmiliitoksella kupariputkessa, niin helmien uusiminen ei ole kovin yksinkertaista. Nehän puristuu putken ympärille tiukkaan ja niiden vaihto merkitsee myös sen putken vaihtoa. Pelkkä katkaisu + uusi helmi lyhentää putkea.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 22.01.16 - klo:22:09
Käyttöä takana rapiat yli 10v.  "Bugivent" antanut (taas)  oireita vanhuudesta ja tilasin uuden hyllyyn jo odottamaan ennenkuin vanha on vainaa. Runkoon sisälle ruiskitut extra sprayvaseliinit ehkä hieman lisänneet elinikää, mutta taitaa tämä Honeywellin aktuaattorikin olla kuolevainen. Näyttää siltä, että aktuaattorin muovivalurunko ei kestä 3-tieventtiilin jousen kovaa palautuskuormaa.

Englannista nimellä:
Baxi Combi 130HE Honeywell VC4012 Diverter Valve Actuator Head 243341
narikka:
http://stores.ebay.de/UK-Heating-Supplies?_trksid=p2047675.l2563
artikkeli: 68 eur + rahti 23 eur
http://www.ebay.de/itm/181360984489

Firman nimi laskulla: UK Heating Spares Ltd
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 22.01.16 - klo:23:09
Käyttöä takana rapiat yli 10v.  "Bugivent" antanut (taas)  oireita vanhuudesta ja tilasin uuden hyllyyn jo odottamaan ennenkuin vanha on vainaa. Runkoon sisälle ruiskitut extra sprayvaseliinit ehkä hieman lisänneet elinikää, mutta taitaa tämä Honeywellin aktuaattorikin olla kuolevainen. Näyttää siltä, että aktuaattorin muovivalurunko ei kestä 3-tieventtiilin jousen kovaa palautuskuormaa.

Englannista nimellä:
Baxi Combi 130HE Honeywell VC4012 Diverter Valve Actuator Head 243341
narikka:
http://stores.ebay.de/UK-Heating-Supplies?_trksid=p2047675.l2563
artikkeli: 68 eur + rahti 23 eur
http://www.ebay.de/itm/181360984489
Kannattaisko suosiolla siirtyä muuhun kuin noihin jousella toimiviin?
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 22.01.16 - klo:23:30
Tuo on kohtuuhintainen varaosapaketti, jonka vaihtaa itse alle minuutissa, niin ei ihan vielä kannata vaihtaa muuhun.

Ja mikä tuote on parempi   vuonna  2016 ?

"Hanatyyppinen" voisi pitkässä juoksussa toimia ihan ok, koska kolmitieventtiilille työliikettä on läpi vuoden.  Lattiapiirin ohjauksessa  (pattereiden rinnalla kellarissa oleva lattipiiri) alkavat jumittamaan pidemmässä juoksussa, koska kesällä vetreytysliikettä ei ole riittävästi ja sitten  esim 3-tiehana ja Belimo hyytyy vaikka kuinka on Sveitsiläistä laatutyötä.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 22.01.16 - klo:23:34
Tuo on kohtuuhintainen varaosapaketti, jonka vaihtaa itse alle minuutissa, niin ei ihan vielä kannata vaihtaa muuhun.

Ja mikä tuote on parempi   vuonna  2016 ?

"Hanatyyppinen" voisi pitkässä juoksussa toimia ihan ok, koska kolmitieventtiilille työliikettä on läpi vuoden.  Lattiapiirin ohjauksessa  (pattereiden rinnalla kellarissa oleva lattipiiri) alkavat jumittamaan pidemmässä juoksussa, koska kesällä vetreytysliikettä ei ole riittävästi ja sitten  esim 3-tiehana ja Belimo hyytyy vaikka kuinka on Sveitsiläistä laatutyötä.
Moottorin vaihdat minuutissa, mutta se shitna oleva vaihtovena?
Armatur merkkinen toimii hieman eri tavalla.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Harza - 30.09.18 - klo:18:24
Nostetaan topiccia mielestäni tärkeä asia joka kannattaa tarkistaa säännöllisesti!

Vaihtoventtiili kannattaa tarkistaa mielummin kerran vuodessa. Meillä ensimmäinen tarkistus tuli tehtyä vasta vuonna 2016 noin 9 vuoden iässä (Thermia Duo 10 asennettu vuonna 2007) kun asunto rupesi olemaan jatkuvasti kuin sauna ja vikahan löytyi jumittavasta vaihtoventtiilistä joka puski koko ajan lämmintä käyttövettä lattiaan. Vaihdoin venttiilin 10-2016 ja nyt taas 09-2018 hiukan vastaavaa ylilämpö ongelmaa. Venttiilli ei liikkunut enää jousen varassa jouheasti. Vanha puhdistettu ja rasvattu venttiili tilalle niin rupesi taas toimimaan oikein.

Ainakin Thermiaan OSA on Honeywell VCZZ6000/U >> EAN 85267133623 >> osan sain ebaysta 30,90 hintaan saksasta ja 6,90 postikulut päälle.

 
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Kauppilan Paappa - 15.02.19 - klo:18:05
Moi,

Kiitos ylläolevista vinkeistä.

Meillä pimeni teini-ikään (vm2004) päässyt sininen moottori viikko sitten. Huomasin vasta sunnuntaina aamulla, että ihmeen kuuma sisällä.
Nopeat kaupat maanantaina ja yllätykseksi jo eilen torstaina oli saapunut paketti postiin.

Muutaman vedenlämmittely session jälkeen osaa arvostaa kummasti.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190215/21905bdee7237c290497a4b3fae63e30.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190215/fef4986261d9b3522575f4d2ba8da45e.jpg)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 16.02.19 - klo:00:39
Moi,

Kiitos ylläolevista vinkeistä.

Meillä pimeni teini-ikään (vm2004) päässyt sininen moottori viikko sitten. Huomasin vasta sunnuntaina aamulla, että ihmeen kuuma sisällä.
Nopeat kaupat maanantaina ja yllätykseksi jo eilen torstaina oli saapunut paketti postiin.

Muutaman vedenlämmittely session jälkeen osaa arvostaa kummasti.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190215/21905bdee7237c290497a4b3fae63e30.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190215/fef4986261d9b3522575f4d2ba8da45e.jpg)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuo Husdata myös auttaa kummasti :)
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: Kauppilan Paappa - 16.02.19 - klo:08:38
Auttaa se ja nimenomaan hommattu,että ymmärtäisi koneen ja talon elämää.
Pumpun perässä on patteriverkko ja kaksi lattialämmityspiiriä omilla shunteilla rinnakkain. Toinen lattiapiiri talossa ja toinen tallissa. Kokeneempi arvaa miten käy...
Tästä ehkä ihan uusi aihe jos kiinnostusta.

Uutta moottoria odotellessa laskin käyttöveden rajan 39ast.

1)ei tule kämpässä niin kuuma
2) eitarvitse seistä jatkuvasti
”vedenkeittimen” ääressä.
3)pumpulle kevyempi elämä

Venttiilikaraa piti painaa 10-15min, että sai varaajaan lämmöt nousemaan 55ast. Kahdesti päivässä tämä operaatio, kun ei kauheasti lutrailtu viikolla.

Husdatan kuvaajassa näkyy, kun rva saapuu myöhään kotiin ja käy saunassa. Lämmin vesi loppuu ja kolmitieventtiili manuaalikäytöllä (moottori irti). Pidin moottorin koneen päällä irrallaan.
Lastenhoidon lomassa en ehtinyt manuaalisesti iltalämmitystä tekemään.

Tietysti on joku syy miksi moottori alunperin rikkoutui?

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190216/544e61599f3fadf0fedd8a8040fa90bc.jpg)

Uusi moottori kiinni, ja heti toisella lämmityksellä venttiilikara jumissa.

Venttiili käy liian raskaaksi moottorille, kun kara alkaa kitkalla pysymään jousta vasten. Siitä syystä vanha moottori rikkoutui?


Nyt uusi kara vielä tilaukseen.
Vanhan venttiilin ”tutkimukset” keväämmällä.
Opetuksena itselleni oli: ”tilaa molemmat suosiolla”.





Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 16.02.19 - klo:23:03
Auttaa se ja nimenomaan hommattu,että ymmärtäisi koneen ja talon elämää.
Pumpun perässä on patteriverkko ja kaksi lattialämmityspiiriä omilla shunteilla rinnakkain. Toinen lattiapiiri talossa ja toinen tallissa. Kokeneempi arvaa miten käy...
Tästä ehkä ihan uusi aihe jos kiinnostusta.

Uutta moottoria odotellessa laskin käyttöveden rajan 39ast.

1)ei tule kämpässä niin kuuma
2) eitarvitse seistä jatkuvasti
”vedenkeittimen” ääressä.
3)pumpulle kevyempi elämä

Venttiilikaraa piti painaa 10-15min, että sai varaajaan lämmöt nousemaan 55ast. Kahdesti päivässä tämä operaatio, kun ei kauheasti lutrailtu viikolla.

Husdatan kuvaajassa näkyy, kun rva saapuu myöhään kotiin ja käy saunassa. Lämmin vesi loppuu ja kolmitieventtiili manuaalikäytöllä (moottori irti). Pidin moottorin koneen päällä irrallaan.
Lastenhoidon lomassa en ehtinyt manuaalisesti iltalämmitystä tekemään.

Tietysti on joku syy miksi moottori alunperin rikkoutui?

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190216/544e61599f3fadf0fedd8a8040fa90bc.jpg)

Uusi moottori kiinni, ja heti toisella lämmityksellä venttiilikara jumissa.

Venttiili käy liian raskaaksi moottorille, kun kara alkaa kitkalla pysymään jousta vasten. Siitä syystä vanha moottori rikkoutui?


Nyt uusi kara vielä tilaukseen.
Vanhan venttiilin ”tutkimukset” keväämmällä.
Opetuksena itselleni oli: ”tilaa molemmat suosiolla”.





Sent from my iPhone using Tapatalk
Tilaa Armatur merkkinen, sisältää molemmat. Siinä kara pyörii, ei vedä.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 11.09.20 - klo:07:49
Muutamat hitit -  lisätään ARMATUR kääntöventtiilin tiedot thrediin, kun siitä mainittu, mutta tietoja ei ole kerrottu. 

LK+525+Zone+valve+ivt+rego

https://www.google.fi

EMV110-M 89i0
JS ID: 8733701138-14818  (uudempi)  harmaa  1"
JS ID: 8733701136-14817  (vanhempi)   musta  22mm
JS ID: 8733701137-15022   harmaa    28mm

Hieman uudemman  kolmitiekaran mitta näyttäisi silmämääräisesti olevan kapeampi ja vielä putkiliitäntäkokoerot. 

Kauppilan Paappa tuossa yläpuolella päivitti, mutta ei kertonut putkimuutostöitästä mitään, joten taisi mennä heittämällä.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 27.04.22 - klo:09:58
Alkuperäinen sininen ohjausmoottori kesti noin 5v ja sen seuraaja  VC4012  2011-7 -- 2022-4 ja nyt uusi tilalle ja reilusti valkoista vaseliinia liukupinnoille.  Nyt meni rikki niin, siirtomoottori jäi varaajan lämmitysasentoon pysyvästi.  Vian huomasi kun aamulla oli hieman viileätä sisällä ja pihalla pari astetta. Uudella mennään taas ja odotellaan tuomiopäivää jolloin siirryn Armatur kiertoventtiilimallin käyttäjäksi.  Vielä on yksi  VC4012 varaosahyllyssä.  Vaihtoventtiilin liikkuvalle karalle kannattaa tehdä säännöllistä eessuntaas herkistelyä kun moottori on irti.  Ohjaimen avaus paljasti, että hyvin voidellut liikkuvat osat olivat ehjiä, mutta Mitsubishi siirtomoottori oli tullut tiensä päähän ja sen akseli ei enää liikkunut.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 28.04.22 - klo:21:45
Sen vanhan sinisen moottorin, jossa venttiili liukuu, ei pyöri, tappaa aika nopeasti legionella kuumennukset.
Sen tiivisteet ei vaan kestäneet kuumaa vettä. Toinen on jos tulevassa vedessä on vähääkään epäpuhtauksia tai hiekkaa (porakaivo) niin tiivisteet menee.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mh jkl - 29.04.22 - klo:08:18
Sen vanhan sinisen moottorin, jossa venttiili liukuu, ei pyöri, tappaa aika nopeasti legionella kuumennukset.
Sen tiivisteet ei vaan kestäneet kuumaa vettä. Toinen on jos tulevassa vedessä on vähääkään epäpuhtauksia tai hiekkaa (porakaivo) niin tiivisteet menee.

miten ne porakaivoveden epäpuhtaudet voivat vaikuttaa vv:n toimintaan eikös tuo venttiili ole suljetun lämmitys piirin toimilaitteena joka vaan vaihtaa kierron joko lämmitys ta kv puolelle  ::) ::)
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: peki - 29.04.22 - klo:22:29
Niin on. Kuitenkin, esim piirin täytön tai lisäyksen johdosta hienojakoista tavaraa saattaa päästä väärälle puolelle. Täällä mökillä  porakaivovedessä on niin hienojakoista tavaraa ettei pysähdy edes suodattimeen. Ei liene ainoa kaivo josta irtoaa jotain.
Otsikko: Vs: vaihtoventtiilin bugeilu
Kirjoitti: mnk - 30.10.23 - klo:17:33
Tässä Valiantin vastaavasta ongelmasta ja liikkuvan venttiiliosan vaihtamisesta
https://lampopumput.info/foorumi/threads/vaillantin-vaihtoventtiili-alkoi-paukuttamaan.30328/

Tuota honeywellin  VC4012  saa  hyvin pitkin maailmaa ja hinta ok sekä  tuo irtoventtiili varaosana on saatavuudeltaan yleistynyt..